Přetrvávající mrazivé počasí láká mnoho příznivců zimních sportů na zamrzlé rybníky a vodní nádrže. Aby byl pohyb po přírodních ledových plochách bezpečný, je nutné mít na paměti několik základních pravidel:
- Nedoporučuje se vstupovat na tekoucí vody. V klimatickém pásmu České republiky některé řeky nezamrzají vůbec a jiné jen na velice krátkou dobu. I když se může zdát, že potok nebo řeka je souvisle pokryta ledem, v místech hlavního proudu dochází k zeslabení ledu. Tím se riziko propadnutí zvyšuje. V případě proboření na tonoucí osobu nepůsobí pouze chlad a stres, ale také proud, který ji stahuje pod led.
- Na stojatých vodách, což jsou rybníky, jezera, vodní nádrže a přehrady, se doporučuje vstupovat na led až v čase, kdy celodenní teploty klesnou pod bod mrazu po dobu deseti dnů a tloušťka ledu je aspoň dvacet centimetrů. I ta ale není konstantní po celé vodní hladině, ale je zeslabena v místech přítoků a odtoků a také tam, kde jsou různé nečistoty, listí a odpadky. V ledu mohou být zapíchnuté různé předměty, jako například větve, hole apod. Rybáři, potápěči a vodohospodáři takto označují otvory v ledu. Proto je vhodné se označeným místům v bezpečné vzdálenosti vyhnout.
- Rekreační sportovní aktivity by měly vždy provozovat minimálně dvě osoby. Děti navíc jen v doprovodu dospělé osoby. Měly by mezi sebou udržovat rozestup, aby příliš nezatěžovaly led a v případě proboření si navzájem pomohly nebo přivolaly záchranné složky.
- Pro sebezáchranu probořené osoby lze použít tzv. ledové bodce (Ice Picks). Na trhu jsou nabízeny originální výrobky ze Švédska nebo je lze snadno vyrobit i doma. Mohou to být dva šroubováky nebo jiné bodce s rukojetí, svázané provázkem a zavěšené kolem krku. Ostré konce bodců je třeba opatřit ochranou, aby nedošlo k poranění bruslaře při sportovních aktivitách. Při proboření bruslař bodce uchopí, sundá chrániče a hroty zasekne do ledu, následně se přitáhne na pevnou část plochy. Když nejsou k dispozici ledové bodce, lze alternativně použít například svazek klíčů.
Při proboření v blízkosti břehu se bruslař logicky snaží vylézt směrem ke břehu. Důležité je zachovat klid, panické chování rychle ubírá síly. Jestliže se nehoda stane uprostřed rozsáhlé vodní plochy, doporučuje se vylézat ve směru, odkud tonoucí přišel nebo přijel, protože tam byl led únosný. Od místa proboření je vhodné se plazit nebo válet, aby se hmotnost rozkládala na větší plochu.
- Jestliže nastane situace, kdy se někdo proboří do ledu a není schopen sám vylézt, záleží na momentálním zdravotním stavu a fyzických možnostech svědků, zda se rozhodnou pomoci nebo událost jen telefonicky oznámí na tísňovou linku. Při ohlášení na linku 112 je nutné stručně a zřetelně popsat kdo volá, co se stalo, kde se událost stala a jak je tonoucí osoba daleko od břehu. U velkých vodních ploch je potřeba upřesnit, ke kterému břehu je osoba blíže a popsat nejvhodnější příjezdovou cestu. Hovor vždy ukončuje až operátor tísňové linky po celkovém vytěžení informací. Jestliže se na místě nachází více svědků, je vhodné vyslat některého přihlížejícího, aby šel naproti přijíždějícím složkám IZS a navedl je na místo. Do příjezdu záchranných složek je nutné s tonoucí osobou komunikovat a ujišťovat o blížící se pomoci.
- Oznámení na tísňovou linku musí provést i svědci a přihlížející před vstupem na led v případě, že se pokusí o laickou záchranu tonoucí osoby. Při vlastním proboření zachránce už může být pozdě. Po ledu je vhodné se pohybovat plížením. K vytažení osoby může posloužit větev, hokejka, prkno, případně tažné lano z povinné výbavy vozidla. K záchraně je vhodná i rybářská loďka, kterou zachránce tlačí před sebou po ledu až k tonoucí osobě.
- Zachráněnou osobu, která je vytažená na břeh, je nutné urychleně převléci do suchého oblečení, ideálně ještě zabalit do ochranné folie. V případě, kdy osoba nemá hmatný puls a nedýchá, je nutné neprodleně zahájit resuscitaci a pokračovat až do příjezdu některé ze složek IZS.
- Záchranu zvířat - ať už přimrzlých nebo probořených - vždy oznámíme na tísňovou linku a vyřešení situace přenecháme příslušníkům Hasičského záchranného sboru ČR, případně jednotkám SDH obcí.
- Vjíždění dopravních prostředků na led za účelem zkrácení cesty, je nepřiměřené riziko v poměru k ušetřeným pohonným hmotám a možnému utonutí. Hasiči každoročně vyprošťují vozidla z ledu řidičům, kterým se cesta přes zamrzlou hladinu prodraží kvůli následnému servisu jejich vozidla.
Tiskový odbor
HZS Kraj Středočeský