Nová CAS 20/4000/240-S2T na podvozku Tatra Terra 4x4.2 byla ke konci loňského roku převzata u výrobce nástavby THT Polička. Následovalo zajíždění vozidla spojené s kondičními jízdami a výcvikem strojníků v ovládání nové řídící jednotky. Původní CAS 20 Tatra Terno na podvozku T815-2 z roku 2013 bude převedena k JSDH v rámci Středočeského kraje.
Tatra Terra je na prověřeném podvozku. Jde o dvounápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem. Celková hmotnost vozidla je 18 tun a maximální rychlost 110 km/h. O řazení se stará šestistupňová plně automatická převodovka Allison s elektromagnetickým čtyřstupňovým retardérem. Volitelný pohon všech kol lze podpořit uzávěrkami nápravových a mezinápravového diferenciálu. Cisternu pohání vzduchem chlazený osmiválec o objemu 12 667 litrů s výkonem 325 kW, který splňuje emisní normu Euro5. S ohledem na nasazení CAS v komplikovaných terénních podmínkách v zimním období je automobil vybaven automatickými podmetacími řetězy.
Světlou výšku vozidla lze elektropneumaticky zvýšit nebo naopak snížit ze základní jízdní polohy o 120 mm. Terénní podvozek s výbornou prostupností vyniká také brodivostí 0,75 metru v klidné vodě. Vzduchové, palivové a elektrické rozvody jsou chráněny speciálním opletem proti sálavému teplu.
Prostornější kabina pojme šest hasičů. K pohodlí posádky v horkých letních dnech přispívá klimatizace, naopak v zimě nezávislé topení. Spojení je zabezpečeno pomocí vozidlového terminálu Matra a RDST Motorola. O bezpečnou cestu k zásahu se stará výstražné světelné a zvukové zařízení v provedení modro-červená a nízkofrekvenční siréna Rumbler. Nástavba je v barevném provedení RAL 3024 se zvýrazňujícími reflexními prvky na boku, v zadní části ve tvaru písmena „V“, tedy známý CHEVRON. Kontrola a bezpečnost provozu je zajištěna pomocí kamer a pracovních světel.
Základem nástavby je nádrž o objemu 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Karoserie účelové nástavby je tvořena z lehkých kovů a olepena hliníkovým plechem. Na obou bocích je trojice roletových schránek s příslušenstvím. V zadní části je obslužný panel čerpadla, který je krytý nahoru výklopnými dveřmi. Bezprostřední okolí nástavby osvětlují LED světla zapuštěná do hliníkových okapnic na obou bocích a zadní části. Mezi kabinou a zadní částí je pneumatický výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety, které jsou napájeny z elektroinstalace vozidla. Cisterna je vybavena sadou elektrického bateriového vyprošťovacího zařízení HOLMATRO Pentheon a bateriovým přetlakovým ventilátorem BatFan3 s dobou provozu 50 minut na baterie a s možností následného připojení na elektrocentrálu.
Čerpací zařízení THT PAK 2000-250 je poháněno motorem pomocí kloubového hřídele. Ovládání zprostředkovává sběrnice CAN 003. Umožňuje zásah pomocí nízkého nebo vysokého tlaku i kombinovaný provoz. Jeho jmenovitý výkon je 2000 l/min při tlaku 10 bar a 250 l/min při tlaku 40 bar. Čerpadlo je chráněno teplotním ventilem, filtrem vody vysokotlakého čerpadla a zpětným ventilem výtlaku vysokotlakého čerpadla. Pěnidlo je přiváděno do sání. Moderní systém pro řízení nástavby Firetruck Control System zahrnuje i tablet, který strojníkovi umožňuje ovládat nástavbu vozidla a poskytuje velké množství provozních informací. O soustředění dat se stará sběrnice CAN bus.
TATRA byla uvedena do zásahu směnou A v pátek 1. března 2024 a hned v ten den v 21.08 hodin vyjela ke svému prvnímu zásahu na požár osobního automobilu. Věříme, že bude dlouhá léta spolehlivě sloužit při řešení mimořádných událostí, stejně jako její předchůdkyně.
Hasičskému záchrannému sboru Středočeského kraje bylo na konci roku 2023 takto předáno celkem osm cisteren z rámcové smlouvy.
nprap. Jan Kvapil
pprap. Karel Albert
nstržm. Miroslav Dohnanský
HS Neratovice
Zdroj: Ing. Ladislav HOLOMČÍK
mediální poradce – tiskový mluvčí
HZS Středočeského kraje
FOTO: HZS Středočeského kraje