Zvukový záznam řízení letového provozu z letu společnosti Alaska Airlines, který byl téměř vykolejen pilotem mimo službu, který se pokusil vypnout motor, zachytil posádku, jak bije na poplach, že to "trochu přehnal".
Audionahrávka zachytila okamžiky poté, co se Joseph Emerson, 44 let, údajně pokusil aktivovat protipožární systém, který by odřízl motory od paliva, když jel na sedadle v kokpitu při nedělním letu z Washingtonu do San Francisca.
"Máme chlápka, který se pokusil vypnout motory z kokpitu, a nezdá se, že by právě teď dělal nějaké problémy vzadu," řekl pilot řízení letového provozu LiveATC.net.
"Chtěli bychom, aby orgány činné v trestním řízení byly vynucovány ihned poté, co se dostaneme na zem a zaparkujeme," říká a dodává, že "jsme sníženi na úrovni ohrožení", což je podle něj původně 4, což znamená narušení kokpitu.
Posádka letadla sdělila cestujícím, že Emerson se během nedělního letu "psychicky zhroutil"
Joseph Emerson/Facebook
"Zkontrolujeme to u letušky, abychom se ujistili, že vše běží hladce, ale zdá se, že se uklidnil, jakmile ... po několika okamžicích, kdy jsem to trochu přehnal," pokračuje pilot.
"Je spoutaný a sedí na zadním sedadle, až dorazí policie, a právě teď zůstává v klidu," dodává pilot krátce před nouzovým přistáním v Portlandu v Oregonu.
Emerson, ženatý otec dvou dětí, byl zasažen řadou obvinění, včetně 83 případů pokusu o vraždu po děsivém incidentu na palubě letu 2059, který provozoval Horizon Air, regionální dopravce vlastněný Alaska Airlines.
Byl také obviněn z nedbalostního ohrožení a jednoho případu ohrožení letadla, podle úřadu šerifa okresu Multnomah v Oregonu.
Emerson se údajně pokusil zatáhnout za nouzové ovládání motorů číslo jedna a číslo dvě Embraeru 175, i když jsou určeny pouze pro případ požáru, řekl expert ABC7 Bay Area.
"To, co bych udělal, je, že bych zatáhl za tuto páku, což je těžké," řekl generální ředitel Hiller Aviation Museum Jon Welte.
"Nejdřív musím stisknout to bezpečnostní tlačítko, aby se to nestalo náhodou. Když to vytáhnu, odpojí se tím tok paliva do motoru. Tím se také odpojí hydraulika a elektrická energie," popsal postup na Boeingu 737.
Vysvětlil, že otočení páky spustí hasicí přístroje, a pokud by se to udělalo pro oba motory, letadlo by ztratilo schopnost létat.
Ross "Rusty" Aimer, vysloužilý pilot United Airlines a prezident společnosti Aero Consulting Experts, řekl Mercury News, že "by to byla katastrofa, kdyby se mu podařilo udělat to, co zamýšlel".
Odborník předvádí, jak fungují hasicí přístroje v kokpitu.
KGO-TV
Vypnutí obou motorů by alespoň dalo pilotům šanci udržet si kontrolu nad letadlem, zatímco by se je pokoušeli znovu nastartovat v cestovní výšce, kde by byli schopni plachtit asi 100 mil během asi 20 minut, řekl.
Ale pokud by byl vypnut pouze jeden motor, letadlo by se kvůli nerovnováze tahu vychýlilo na jednu stranu a piloti by měli problém znovu získat kontrolu, dodal Aimer.
Společnost Alaska Airlines ve svém prohlášení uvedla: "Když je zataženo, ventil v křídle se uzavře, aby se uzavřelo palivo pro motor. Poté, co jsou vytaženy, zůstává v potrubí nějaké zbytkové palivo a rychlá reakce naší posádky na resetování rukojetí obnovila průtok paliva a zabránila nedostatku paliva."
Aimer řekl, že by bylo těžké si představit nevinné vysvětlení pro Emersonovy údajné činy.
"Každý pilot ví, k čemu tyto rukojeti slouží, i když nelétá s tímto konkrétním letadlem," řekl Aimer. "Víš, k čemu slouží, a nedotkneš se jich, nedostaneš se k nim."
Emersonovo duševní zdraví bylo po incidentu zpochybněno – jeden z cestujících řekl, že mu letuška oznámila, že "se psychicky zhroutil", jak uvedl cestující Aubrey Gavello.
Welte uvedl, že piloti aerolinek jsou povinni podstupovat lékařské prohlídky každých šest měsíců.
"Velmi důležitou součástí tohoto vyšetření je přezkoumání jakýchkoli problémů s duševními chorobami nebo jakýchkoli léků, které by mohly ovlivnit kognitivní funkce, jakýchkoli psychologických problémů, které se mohly objevit v šestiměsíčním intervalu od poslední lékařské prohlídky první třídy," řekl ABC7.
Databáze pilotů FAA ukazuje, že Emerson je uveden jako certifikovaný pilot, který minulý měsíc obdržel lékařské povolení. Od pilotů se očekává, že sami nahlásí jakékoli duševní poruchy.
Emerson se poprvé připojil k Alaska Air Group v roce 2001 jako první důstojník u společnosti Horizon, uvedla CNN. V roce 2012 opustil Horizon a nastoupil do společnosti Virgin America jako pilot.
Poté, co společnost Alaska Airlines v roce 2016 koupila společnost Virgin America, se stal prvním důstojníkem společnosti Alaska.
"Během své kariéry Emerson dokončil své povinné lékařské certifikace FAA v souladu s regulačními požadavky a v žádném okamžiku nebyly jeho certifikace zamítnuty, pozastaveny nebo zrušeny," uvedla společnost Alaska Airlines v prohlášení.
Emerson je držen ve vazební věznici Multnomah County v Portlandu, kde čeká na obžalobu.
Zdroj + foto: nypost.com