Jedenáctý únor je dnem, kdy si Evropané připomínají existenci tísňové linky 112.
Den Evropské linky 112 je dnem, kdy si Evropané připomínají existenci tísňové linky 112. Je stanoven na 11. 2. a o jeho vznik se v roce 2009 zasloužila Česká republika. Snahou je, aby se linka 112 dostala co nejvíce do povědomí veřejnosti. 112 je tísňová linka, která funguje ve všech státech Evropské unie, ve Švýcarsku a Velké Británii. Je v provozu nepřetržitě, 365 dní v roce, dvacet čtyři hodiny denně. Naši operátoři a operátorky jsou schopni odbavovat hovory na lince 112 v češtině, angličtině a němčině.
V případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích. Vznikla na základě rozhodnutí Rady Evropských společenství č. 91/396/EEC ze dne 29. července 1991 o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání. Důvodem bylo usnadnit komunikaci lidí, kteří potřebují pomoc, s tísňovými službami na území Evropské unie. Rada Evropských společenství závazným předpisem stanovila členským státům EU povinnost zavést toto číslo nejpozději do 31. prosince 1996.
Nechala však na rozhodnutí každého státu, zda bude 112 jediným tísňovým číslem dané země nebo si ponechají i svá dosavadní čísla tísňových linek. Jednotné evropské číslo tísňového volání bylo v České republice zavedeno na základě usnesení vlády č. 391/2000 ze dne 19. dubna 2000, ve znění usnesení vlády č. 350/2002 ze dne 3. dubna 2002.
K příjmu tísňového volání na lince 112 byl určen Hasičský záchranný sbor České republiky. Bylo vybudováno 14 center tísňového volání umístěných v sídlech hasičských záchranných sborů krajů, jejichž testovací provoz byl ukončen v červnu 2004. Tato centra jsou v rámci České republiky hlasově i datově propojena a jsou vzájemně zastupitelná.
V případě přetížení nebo výpadku v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, takže se nestane, že by se člověk, který potřebuje pomoc, nedovolal. Linka 112 je univerzální, to znamená, že nemusíte přemýšlet, jestli potřebujete volat hasiče, policii či zdravotnickou záchrannou službu.
Operátor vás přepojí na tu složku IZS, kterou v dané situaci potřebujete.Volání je zdarma, a to jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu. Lze se dovolat bez SIM karty, bez kreditu, bez zadání PIN kódu. Stačí být v dostupnosti alespoň jedné sítě GSM a mít nabitou baterii u telefonního přístroje. Přibyla možnost zasílání tísňových SMS. Zasílání SMS zpráv na tísňová čísla je určeno primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačními schopnostmi. Díky moderním technologiím, které využívají operátoři tísňových linek, je možné přibližně lokalizovat místo, odkud volající telefonuje.
Zdroj: HZS Ústeckého kraje