Jednotná linka tísňového volání funguje v České republice už šestnáct let
Stovky volání denně přijali v loňském roce operátoři tísňové linky 112 v Karlových Varech. Linka 112 slouží jako jednotné evropské číslo tísňového volaní a od začátku tuto linku obsluhuje Hasičský záchranný sbor ČR. V Karlových Varech je Telefonické centrum tísňového volání 112 součástí Krajského operačního a informačního střediska HZS Karlovarského kraje. Operátoři se zde střídají nepřetržitě ve dvanáctihodinových směnách, kdy minimální stav sloužících příslušníků jsou čtyři operátoři.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Linka se postupně zavádí vedle stále platných a fungujících národních tísňových linek. 1. května 2004 vstupuje ČR do Evropské unie, přípravy na zavedení linky 112 jsou ale v běhu už od roku 1996. Až do roku 1998 byl na lince 112 přesný čas. Ostrý provoz linky 112 v České republice odstartoval od dubna 2004 v Praze při mistrovství světa v ledním hokeji. Linka od začátku funguje společně s linkou 150.
Linka 112 funguje v České republice ve všech mobilních sítích a to od jejich vybudování, rovněž funguje také v pevných telefonních sítích. Je pro všechny účastníky zdarma a odbavuje tísňové volání v češtině, angličtině a němčině.
Kdy volat linku 112
- pokud potřebujete pomoc hasičů, policie nebo ZZS,
- při cestách do zahraničí,
- pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti,
- linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, na jako jedinou lze volat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
Nevolejte na tísňovou linku:
- abyste ohlásili smyšlenou neexistující událost,
- abyste zjistili, zda tísňové volání funguje,
- s dotazem na přesný čas,
- s dotazem na telefonní čísla,
- s dotazem na jízdní řády,
- v případě technických problémů s telefonem.
Zneužití linek tísňového volání je trestné!!!
Co říct při volání na tísňovou linku?
- Co se přesně stalo a jakého je událost rozsahu (např. co je ohroženo nebo zasaženo, kolik je obětí)
- Kde se událost přesně stala
- adresa – obec, ulice, číslo popisné nebo orientační,
- číslo silnice, kilometr, směr jízdy,
- bližší určení ve volném terénu.
- Informace o sobě
- Jméno, číslo telefonu a místo odkud voláme
Po ukončení tísňového hovoru může být uskutečněn zpětný hovor pro ověření události nebo zpřesnění některých údajů, např. příjezdové trasy.
Evropský den tísňové linky 112 je stanoven symbolicky na datum 11.2. a to každý rok již jedenáct let. Smyslem významného dne této linky není jen propagace samotného volání na jednotnou tísňovou linku, ale i připomenutím práce mnoha operátorů a operátorek, kteří toto volání obsluhují.
Zdroj: HZS Karlovarského kraje