Na závěr rady pro správné volání na tísňové linky.
Opět po roce si připomínáme – letos v pátek 11.2. – důležitou a nenahraditelnou roli jednotného evropského tísňového čísla 112, na které se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů ve všech státech Evropské unie. Den 11. února byl oficiálně prohlášen za „Evropský den tísňového čísla 112“ na začátku roku 2009, aby se zvýšila povědomost občanů EU o této lince. Počátky projektu jednotného evropského tísňového čísla 112 v ČR sahají až do roku 1996.
Jednotné evropské tísňové číslo 112 obsluhují v Moravskoslezském kraji školení operátoři Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje schopní poskytnout pomoc v několika světových jazycích. Své pracoviště mají již dvanáctým rokem v unikátním Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje (IBC), několikrát oceněném evropskými i národními cenami.
Technologie telefonních center tísňové komunikace také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, který IBC spravuje, Krajské ředitelství policie MSK a Zdravotnickou záchrannou službu MSK. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
Z výše uvedeného grafu je zřejmé, že loni se na jednotné evropské tísňové číslo 112 v Moravskoslezském kraji obrátilo 251 tisíc osob (r. 2020: 263 tisíc osob), což je po Hlavním městě Praze (loni 294 tisíc, r. 2020: 289 tisíc) dlouhodobě druhý nejvyšší počet ve srovnání s ostatním kraji České republiky. Pro srovnání celkový počet volání na všechny tísňová čísla přijímané na IBC MSK:
Na jednotné evropské tísňové číslo 112 se lze jako na jediné tísňové číslo dovolat i bez SIM karty a bez kreditu, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora. Operátoři mohou mj. lokalizovat polohu volajícího, identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit oblast, ze které je voláno, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího. Na jednotné evropské tísňové číslo 112 je směrováno i volání e-call z nových modelů automobilů.
Jak volat na tísňové číslo
V případě, že se ocitnete v situaci, kdy jsou ohroženy životy, majetek nebo životní prostředí, neváhejte zavolat na národní tísňové číslo konkrétní složky, jejíž pomoc potřebujete.
V případě, že je třeba asistence více složek (např. složitá dopravní nehoda) nebo si nejste jisti, kterou složku kontaktovat, volejte jednotné evropské tísňové číslo 112.
Při volání na tísňové číslo se řiďte následujícími radami:
- Zachovejte klid.
- Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat na linku tísňového volání.
- Vyčkejte přihlášení operátora.
- Jestliže se Vám ozve jiná složka, než jste volali, nezavěšujte. Je možné, že jste omylem zavolali jiné tísňové číslo - např. 155 místo 150. Buď budete přepojeni na správné pracoviště, nebo Váš požadavek bude zaznamenán operátorem a ihned předán příslušné složce.
- Stručně a jasně popište situaci, ve které se nacházíte. Zejména uveďte:
- Vaše jméno a příjmení,
- číslo telefonu, ze kterého voláte,
- co se stalo,
- kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
- kolik osob potřebuje pomoc.
Často se stává, že více volajících ohlašuje stejnou událost. Proto se může stát, že Vás operátor požádá pouze o poskytnutí dodatečných informací nebo upřesnění informací o události a ukončí hovor. Operátor tímto způsobem zabraňuje zbytečnému opakování stejných informací a uvolňuje linku pro další tísňové hovory.
- Uveďte, kde je pomoc vyžadována – pokud možno úplnou adresu. Pokud je to potřeba, popište nejvhodnější cestu k tomuto místu. Pokud se událost stala na jiném místě, než ze kterého voláte, uveďte tuto skutečnost.
- Upozorněte operátora na potenciální nebezpečí, která se na místě nacházejí (např. nebezpečí výbuchu, nebezpečné látky, osoba v izolaci nebo karanténě apod.) a na komplikace v dojezdové trase – neprůjezdná cesta aj.
- Podle požadavku operátora uveďte další potřebné údaje. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky. Spolupracujte s operátorem.
- Postupujte podle pokynů a rad operátora.
- Nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor nevyzve.
- Ponechejte si telefonní linku volnou pro možnou další komunikaci. Operátor Vás může kontaktovat za účelem zjištění dalších informací nebo poskytnutí dalších rad.
- Pokud se situace na místě změní (zhorší nebo zlepší), zavolejte znovu na tísňové číslo a podejte o tom zprávu.
Zdroj: HZS Moravskoslezského kraje
Foto: ilustrační