Ve středu 22. ledna dopoledne se na centrální kladenské stanici konala malá slavnost, na které profesionální hasiči převzali do výjezdu novou cisternovou automobilovou stříkačku.
Vozidlo předal kladenský primátor Ing. Dan Jiránek se zástupci firmy Teplárna Kladno s.r.o. řediteli Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje plk. Ing. Miloslavu Svatošovi a samozřejmě také těm, kteří ho budou využívat nejvíce – kladenským profesionálním hasičům. Slavnostního předání se tak účastnila celá sloužící směna A, přítomni byli i další členové vedení HZS Středočeského kraje.
Nová Scania s označením CAS 20/4000/240 S2T nahradí svého staršího předchůdce CAS 24 T 815 Terrno z roku 2001. Obměna techniky je velmi důležitá, protože stejně jako jsou zásahy neustále náročnější a komplikovanější, tak je potřeba mít ve výbavě vozidlo, které dokáže držet krok s dobou a přizpůsobit se všem změnám. A to bezpochyby tento prvovýjezdový automobil splňuje. Mimo jiné došlo ke zvýšení bezpečnosti užitím nových modročervených majáků. Tato kombinace je oproti dosud užívaným jen v modré barvě mnohem lépe viditelná v mlze, dešti nebo za hustého sněžení. Zvyšuje se tak bezpečnost zasahujících hasičů při samotném provádění záchranných a likvidačních prací. Lak vozidla je v červené barvě RAL 3000.
CAS – cisternová automobilová stříkačka,
20 – výkonový parametr čerpadla,
4000 – objem nádrže na vodu,
240 – objem nádrže na pěnidlo,
S – hmotnostní třída požárního automobilu – v tomto případě převyšující 14 000 kg,
2 – kategorie požárního automobilu – smíšená, automobily určené k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace,
T – provedení požárního automobilu podle příslušenství – technické.
Automobil na podvozku Scania P 440 4x4 disponuje automatickou převodovkou Opticruise a čerpacím zařízením THT. Podvozek má pneumatické odpružení s automatickou regulací výšky s možností manuální regulace. To znamená, že po dojezdu k místu zásahu je možno vozidlo snížit pro snadnější manipulaci s uloženými technickými prostředky. Motor, kterým Scania disponuje, je o objemu 324 kW (440 koní).
Mezi další moderní prvky patří datová sběrnice k řízení provozu účelové nástavby CAN-bus, kdy vozidlo může být při zásahu plně automatizováno. Většinu úkonů tak místo strojníka vykonává automatika, což hasičům výrazně ulehčí zásahové práce. Nástavba je značky KOBIT.
Výbavou je vozidlo uzpůsobeno pro zásahovou činnost podle nastavené koncepce HZS Středočeského kraje, což přispívá k ochraně zdraví a bezpečí nejen pro své zaměstnance. V praxi to znamená, že technické prostředky jsou na všech prvovýjezdnových autech v kraji uloženy na stejném místě. Pokud bude hasič hledat například rozbrušovací pilu, najde ji ve stejných roletách (úložném prostoru) ve vozidle v Kladně nebo třeba v Mladé Boleslavi.
Celkové náklady na pořízení tohoto automobilu se vyšplhaly na 8 105 427 korun. Město Kladno přispělo částkou 4 500 000 Kč, zbytek byl financován z příspěvků společností Teplárna Kladno s.r.o. a VUAB Pharma a.s. Roztoky.
Zdroj: por. Ing. Tereza Fliegerová
tisková mluvčí
HZS Středočeského kraje