K požárům vozidel v těchto mrazivých dnech hasiči vyjíždějí častěji. Jen od 1. ledna 2019 do 8. února 2019 zasahovali hasiči u 12 požárů vozidel. Hořely osobní automobily, ale po jednom případu i autobus a nákladní automobil. V loňském roce za stejné období hasiči vyjížděli k 7 požárům vozidel. Nejčastější příčinou vzniku požáru je technická závada na elektroinstalaci vozu.
Při mrazech pravděpodobně dochází k většímu zatížení elektroniky vozu, která se více zahřívá.
Zvýšený odběr elektrické energie v zimě vyžaduje vyšší výkon alternátoru, který je tak zatěžován poněkud více než v letních měsících. Každý zapnutý spotřebič ve vozidle zaznamená jednotka řízení elektrické energie (battery managementu) a dojde ke zvýšení dodávky proudu alternátorem. Pokud motor běží na volnoběh, zvýší se mírně volnoběžné otáčky, k čemuž stačí zapnout třeba vyhřívání sedadel.
Spouštění energeticky náročných spotřebičů komfortní výbavy je právě v zimě mnohem častější, neboť si rádi zapneme vyhřívání sedadel, pro zajištění výhledu zapínáme vyhřívání zrcátek či zadního nebo i čelního skla. Navíc moderní vznětové motory jsou velmi často vybaveny také elektrickým přihřívačem, který po nastartování motoru dodatečně elektricky ohřívá chladicí kapalinu. Aby vám auto rychleji topilo a zároveň mělo nižší emise škodlivin. Toto všechno ale klade na baterii a elektroniku zvýšené nároky. *informace čerpány z www.auto.cz
Hasiči doporučují vozit s sebou hasicí přístroj. Ten sice není v Česku povinný, ale k ruce si ho raději vezměte. Při požáru motoru neotvírejte kapotu, ale stříkejte přípravek spodem.
V případě požáru vozu volejte ihned tísňovou linku 112 nebo 150.
Zdroj:
Vendula Horáková, tisková mluvčí – HZS Pardubického kraje
Foto: HZS Pardubického kraje
FOTOGALERIE