Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Skládací křídlo
Odhadované výrobní náklady: 442,2 milionu eur*
Boeing nedávno vyvinul nový Dreamliner pro svou flotilu, který bude větší a luxusnější než jakýkoli předchozí model. Toto letadlo se dvěma uličkami s velkým trupem a více třídami může létat dále než 747 a A380 a přepravovat mezi 384 a 426 cestujícími, ale to neznamená, že je zde méně místa.
Cestující mají dostatek prostoru pro uložení svých věcí v "předimenzovaných" stropních přihrádkách a více prostoru pro nohy v širším prostoru kabiny. Vrcholem je sklopné křídlo 777X, které se ohýbá v úhlu 90 stupňů, aby se snadněji vešlo do menších nakládacích ramp. Nejnovější Dreamliner společnosti Boeing by měl vstoupit do komerčního provozu v roce 2022.
Výrobce: Lockheed Martin
Speciální funkce: Systém zobrazení přilby
Odhadované výrobní náklady: 80 milionů dolarů*
Lockheed Martin F35 Lightning II je jednomístný, jednomotorový, víceúčelový stíhací letoun určený pro útoky na pozemní cíle a mise vzdušné nadvlády. S odhadovanými náklady na program přes 1,7 bilionu dolarů je to nejdražší program leteckých zbraní v historii.
F35 je vybaven motorem Pratt & Whitney F135, který nabízí výjimečnou rychlost a manévrovatelnost. Integrované senzory a software zároveň poskytují bezprecedentní situační povědomí. Letadlo bylo předmětem kontroverze a kritiky kvůli vysokým nákladům, technickým problémům a zpožděním ve vývoji. Nicméně, to bylo stejně chváleno pro jeho pokročilé schopnosti a všestrannost v bojových situacích.
Výrobce: Otto Aviation
Speciální funkce: Aerodynamika
Odhadované výrobní náklady: 5 milionů €*
Celera 500L, známá také jako "Bullet", je letadlo s dieselovým motorem V12, jehož elegantní tvar a zaoblené křivky optimalizují aerodynamiku, takže spotřebovávají méně paliva a jsou energeticky účinnější než jeho konkurenti. "Bullet" může ubytovat cestující 6 a je téměř 6.5krát levnější provoz za hodinu než jiné obchodní trysky stejné velikosti.
"Bullet" je navržen pro rychlosti až 740 km / h, ale dosud dosáhl maximální rychlosti pouze asi 400 km / h. Vzhledem k tomu, že stále trvá o něco více než tři roky, než se Celera 500L dostane na trh, je stále dostatek času na odstranění chyb a uvedení "Bullet" do rychlosti.
Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Příhradové křídlo
Odhadované výrobní náklady: neznámé
NASA a Boeing spolupracují na programu Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR) již téměř deset let. Nedávno spolupráce mezi oběma průmyslovými giganty vyvrcholila objevem konceptu transonického příhradového křídla, který umožňuje širší rozpětí křídel.
Původní plány pro Boeing TTBW počítaly s tím, že letadlo bude létat mezi Mach 0,70 a 0,75. Nicméně použitím 51,5 metru dlouhých, sklopných křídel a příhradových vzpěr, které je podpírají, se odhaduje, že Mach 0,80 je realistická možnost - což z něj činí nejen nejlépe létající koncepční letoun TTBW, ale také nejrychlejší.
Výrobce: HerO
Special Feature: Žádné emise
Odhadované výrobní náklady: neznámé
Nestává se každý den, aby absolvent Arts Center College of Design dostal příležitost navrhnout letadlo, které má potenciál způsobit revoluci v letecké dopravě, jak ji známe, ale to je přesně to, co se stalo s Joe Doucetem, mužem stojícím za koncepcí letadla HerO s nulovými emisemi.
Protože ZerO místo paliva jezdí na baterie, je také známé jako "Tesla nebes". "Zakřivená" křídla jsou umístěna na ocasu letadla, kde je také umístěna baterie. Podivný design letadla zpomaluje letadlo asi o 20%, ale dodatečný čas letu je malá cena za schopnost létat bez emisí.
Výrobce: KLM & TU Delft
Speciální funkce: Jedinečný tvar
Odhadované výrobní náklady: Neznámé
V roce 2020, poprvé od roku 1992, mělo "létající V" jiný význam než hra, kterou vymyslel Emilio Esteves, aby pomohl svým Mighty Ducks vyhrát. Protože v roce 2020 vzlétl první letový model letadla Flying V a s ním i sny muže, který letadlo vymyslel, absolventa TU Delft Justuse Benada.
Jedinečný tvar Flying-V je umožněn skutečností, že křídla letadla obsahují také nákladový prostor, palivové nádrže a kabinu pro cestující. Předpokládá se, že tato konstrukce nejen výrazně zlepšuje aerodynamiku letadla, ale také spotřebovává o 20% méně paliva.
Výrobce: VoltAir
Speciální funkce:: Plně elektrický
Odhadované výrobní náklady: Neznámé
Očekává se, že některá z letadel, která jsou dnes vyvíjena, dosáhnou enormních rychlostí, zatímco jiná jsou navržena tak, aby přepravila stovky lidí do destinací po celém světě. Letadlo VoltAir společnosti EADS, které je stále ve fázi konceptu, je navrženo tak, aby nedělalo ani jedno, ale poskytne ekologičtější způsob létání pro svých 50-60 cestujících.
Letadlo nebude připraveno dříve než v roce 2035, ale až vzlétne na oblohu, dvě protiběžné vrtule EADS VoltAir, umístěné v zadní části letadla, budou napájeny výhradně lithium-vzduchovou baterií, kterou lze snadno vyjmout pro dobíjení nebo pro výměnu novým balíčkem.
Výrobce: k.A.
Speciální funkce: Vzlet a přistání na vodě
Odhadované výrobní náklady: Neznámé
S touhou zlepšit cestování a dostupnost ostrovů a pobřežních měst letecky, norský podnikatel Tomas Brødreskift vyvinul koncept hydroplánu tryskového letounu, SeaSTOL VLJ (Sea Short Take-Off and Landing Very Light Jet). Na rozdíl od jiných hydroplánů může konstrukce Brødreskift dosáhnout podobné výšky jako jiná lehká proudová letadla.
Vodní paprsek bude mít kabinu pro 5-8 osob odpočívající na dvou skifech SeaSTOL VLJ, takže letadlo bude vypadat jako létající rameno. V případě, že je cílem vnitrozemská poloha, jsou ve dvou skifech letadla ukryta zatahovací kola, která zajišťují měkké přistání na zemi.
Výrobce: AWWA
Speciální funkce: Vlastní napájecí systém
Odhadované výrobní náklady: Neznámý
Progress Eagle, navržený Oscarem Viñalsem, by neměl být připraven pro komerční letectví až do roku 2030. Až přijde čas, Eagle se bude vznášet vzduchem, emitovat "nulové emise znečišťujících látek" a vytvářet pouze čtvrtinu hlukového znečištění současných letadel. Progress Eagle bude mít také hybridní kvantové solární články na střeše, stejně jako na horní části křídel a ocasu.
Břicho tohoto 3-podlažního, 95 metrů dlouhého leteckého kolosu je navrženo pro přepravu více než 800 cestujících na let a je poháněno 6 vodíkovými motory. Progress Eagle bude schopen zajistit si elektrickou energii pomocí zadního větru generovaného letadlem během letu.
Výrobce: Speciální funkce Airbusu
: Delší dolet
Odhadované výrobní náklady: 130 milionů eur*
Nejnovější varianta flotily Airbus A320, A321XLR, by měla být spuštěna někdy v roce 2023. Stejně jako ostatní letadla v rodině A321 je XLR úzkotrupé dopravní letadlo. Tím ale podobnosti končí. S tímto novým modelem Airbus přidal dávku "steroidů" ke starému modelu.
A321XLR bude mít dolet mezi 8 300 a 8 800 kilometry, což je o 1 280 kilometrů více než jeho předchůdce A321LR, a maximální dobu letu 10 hodin, což je dvakrát déle než letadla podobné velikosti provozovaná jinými leteckými společnostmi. Delší dojezd umožňuje třetí palivová nádrž. Podle Airbusu bude letadlo létat s o 30 % nižší spotřebou paliva na sedadlo.
Výrobce: Neva Aerospace
Speciální funkce: Osobní letadlo
Odhadované výrobní náklady: Neznámý
Britská společnost Neva Aerospace, kterou tvoří pět evropských společností, pracuje na budoucnosti elektrického letectví. Společnost navrhla a postavila vše od robotických platforem až po dnešní elektricky poháněné drony.
AirQuadOne, navržený pro vertikální vzlet a přistání, může nést svého operátora rychlostí přibližně 56 kilometrů za hodinu na vzdálenost asi 40 kilometrů, přičemž je poháněn výše uvedeným systémem čtyř ventilátorů. Kromě toho může tento "těžký dron" také dopravovat náklad bez posádky. Nabíjení AirQuadOne je stejně snadné jako nabíjení elektromobilu – stačí jej zapojit do elektrické zásuvky a jste připraveni znovu letět.
Výroba: NASA, soukromý průmysl
Speciální funkce: Šetrnék životnímu prostředí
Odhadované výrobní náklady: 12% snížení nákladů ve srovnání s konvenčními letadly
Boxwing Jet není ani tak budoucí letadlo, jako budoucí design letadla. Konfigurace boxwingu sníží spotřebu paliva ve srovnání s normálními letadly. Splní také požadavky na 75% snížení emisí CO2emise. Emise NOx jsou také sníženy o 90 % díky přístupu skříňového křídla.
Podle vědců by se první boxwingové letadlo mělo dostat do vzduchu do roku 2035. NASA se podílí na vývoji a organizace pro vesmírný výzkum povzbuzuje soukromé společnosti, aby se podílely na těchto ekologicky šetrných konfiguracích. Společnost, která jako první vyrobí jeden z těchto box-wing proudových letounů, nepochybně získá pěknou státní zakázku.
Výroba: Lockheed Martin
Speciální funkce: Žádný sonický třesk
Odhadované výrobní náklady: 200 milionů eur za jednotku*
Tento zelený nadzvukový stroj nejen vypadá skvěle, ale také jde daleko za možnosti běžných letadel. Návrh budoucího letadla nebyl předložen nikým jiným než společností Lockheed Martin a v současné době je Green Supersonic stále ve fázi předběžného návrhu.
Simulace ukazují, že Green Supersonic může dosáhnout nadzvukových rychlostí a zároveň potlačit hlasitý třesk při prolomení zvukové bariéry. Toho je dosaženo obráceným vidlicovým motorem pod křídlem. Dolet, užitečné zatížení a šetrnost k životnímu prostředí jsou také možné podle koncepce a designu. Návrhy byly poprvé předloženy NASA v roce 2010 a odborníci doufají, že první Green Supersonic by mohl jít do výroby do roku 2035.
Výroba: Bell
Speciální funkce: Vysokorychlostní VTOL letadlo
Odhadované výrobní náklady: 100–150 milionů eur na letadlo
V současné době jsou kromě vrtulníků ve službě dva VTOL letouny: Bell Boeing V-22 Osprey a F-35B Lightning II Joint Strike Fighter. VTOL je zkratka pro "Vertical Take-Off and Landing" (vertikální vzlet a přistání). Letadlo VTOL se může vznášet, vzlétat vertikálně a přistávat bez nutnosti přistávací dráhy.
Nedávno Bell představil nový typ VTOL. Tento koncept letadla má zatahovací rotory, které umožňují letadlu VTOL létat rychlostí trysky. Bell tomu říká HSVTOL – High-Speed Vertical Take-Off and Landing. Tato nová letadla HVSTOL budou mít stejné vznášecí schopnosti jako vrtulník v kombinaci s rychlostí, robustností a dosahem stíhačky.
Výroba: Wright Electric
Speciální funkce: Osobní letadlo s nulovými emisemi
Odhadované výrobní náklady: Neznámé
Wright1, jehož jméno je nepochybně poctou vynálezcům letadla, je ekologicky revoluční letadlo. Toto letadlo s jednou uličkou je určeno pro letecké společnosti, které cestují po trasách 800 mil nebo méně. Letadlo je prvním dopravním letadlem, které produkuje nulové emise a může pojmout až 186 cestujících.
Očekává se, že toto nové letadlo vstoupí do provozu do roku 2030. Nejen, že je Wright1 bezemisní, ale má také nízké náklady na palivo díky aerodynamickému trupu a pohonnému systému. Vzlet je tichý a rychlý, produkuje o dvacet procent méně hluku než konvenční letadlo, které spotřebovává fosilní paliva.
Výroba: Speciální funkce Airbusu: Dopravní letadlo s nulovými emisemi
Odhadované výrobní náklady: Neznámý
V současné době je ZEROe pouze koncepčním letadlem pro Airbus. Jak název napovídá, ZEROe je věnován tématu nulových emisí. ZEROe je jedním ze tří konstrukčních konceptů, jejichž cílem je stát se prvním dopravním letadlem s nulovými emisemi na světě. Airbus doufá, že toto letadlo bude moci vstoupit do provozu v roce 2030.
ZEROe a další koncepty spoléhají na vodík jako zdroj energie. Airbus věří, že vodík je velmi slibný jako čisté, ekologické palivo a společnost věří, že vodík bude pravděpodobně způsob, jak mnoho leteckých společností dosáhnout svých uhlíkově neutrálních cílů.
Výroba: United, Boom
Speciální funkce: Ekologičtější a ekonomicky životaschopný Concorde
Odhadované výrobní náklady: neznámé
Concorde byl první nadzvukové dopravní letadlo. Od posledního letu Concordu uplynula desetiletí. Slavní cestující, z nichž všichni byli velmi bohatí, jako například anglická královna, byli přepravováni rychlostí Mach 2 ve výšce více než 55 000 stop.
V roce 1996 Concorde vytvořil světový rekord, když uskutečnil let z New Yorku do Londýna za méně než tři hodiny. Concorde Redux je způsob, jak přeměnit Concorde na ekonomicky životaschopnou a ekologickou verzi starého Concordu. Boom a United se spojili, aby přeměnili Concorde, který byl notoricky známý jako ekologická katastrofa, na letadlo s nulovými emisemi (nebo co nejblíže nule).
Výroba: Iljušin
Speciální funkce: Nákladní kapacita 80 tun
Odhadované výrobní náklady: 3,35 milionu € každý*
Pak Ta, také známý jako Iljušin Il-106 Slon, byl plánován jako ruská vojenská dopravní letadla nové generace. V současné době Iljušin pracuje na vývoji Pak Ta, jehož první let je naplánován na roky 2024 až 2026.
Pak Ta bude schopna doplňovat palivo ve vzduchu a přepravovat až osmdesát tun nákladu na tisíce kilometrů. Pak Ta je poháněna čtyřmi motory Aviadvigatel PD-35, které jsou vylepšenými deriváty motorů PD-14, které jsou stále ve vývoji. Výzkumná fáze Pak Ta skončila v prosinci 2020, nyní se staví.
Výroba: Northrop Grumman
Zvláštní funkce: Vzdušný prostor UAV
Surveillance Aircraft Odhadované výrobní náklady: Neznámé (tajné)
Zda RQ-180 vůbec existuje, bylo chvíli předmětem debaty. Naštěstí pro fanoušky luxusních leteckých projektů se zdá, že RQ-180 skutečně existuje a je to opravdu skvělé. Financování RQ-180 bylo poskytnuto z přísně tajného, tajného rozpočtu amerického letectva. Northrop Grumman byl pověřen vývojem nového vozidla pro pravidelné použití v první linii.
RQ-180 je ocelový bezpilotní letoun. Přehledový letoun je určen k použití ve sporném vzdušném prostoru. Až do roku 2019 byl RQ-180 stále držen pod pokličkou, ale existuje stále více důkazů, že tento projekt je prováděn na letecké základně Beale v Kalifornii.
Výroba: Northrop Grumman
Speciální funkce: Může přežít let v atmosféře Venuše
Odhadované výrobní náklady: 1 miliarda €* (náklady projektu)
Northrop Grumman je velmi zaneprázdněn. Kromě vývoje přísně tajného RQ-180 společnost pracuje také na letounu Venus. Toto letadlo je méně tajné, ale stále chladné. Venuše Northrop Grumman je vrtulové nafukovací letadlo, které by mohlo kroužit roky na nehostinné obloze Venuše bohaté na kyselinu sírovou.
Northropova VAMP (Venus Atmospheric Maneuverable Platform) by mohla získat 1 miliardu eur od NASA, která má velký zájem o průzkum Venuše. Atmosféra planety je vysoce toxická a skládá se převážně z oxidu uhličitého, s mraky korozivního, horkého, vysokotlakého oxidu uhličitého. VAMP proto musí být extrémně robustní a odolný, aby přežil v atmosféře Venuše.
Výroba: Aeromobil
Speciální funkce: Létající auto
Odhadované výrobní náklady: 1,3–1,6 milionu €*
Aeromobil by měl být podle výrobců uveden na trh v roce 2023. Je inspirován řeckou mýtickou postavou Pegasa a v podstatě má být létajícím autem. Létající auta se objevují ve sci-fi filmech již před desítkami let. Nyní to vypadá, že se brzy stanou realitou.
Aeromobil se bude moci přeměnit z automobilu na letadlo za méně než tři minuty. Aeromobil odpracoval více než 350 000 hodin konstrukčních a technických studií, které jsou výsledkem desetiletého výzkumu a vývoje. Létající auto je navrženo tak, aby posunulo jízdu v terénu na zcela novou úroveň.
Výroba: JAXA
Speciální funkce: Supersonic se sníženou hlukovou zátěží
Odhadované výrobní náklady: 137,8 milionů €* (náklady projektu)
Japonská agentura pro letecký průzkum je zodpovědná za průzkum vesmíru a letectví. Společnost JAXA se sídlem v Tokiu je vždy v čele špičkových leteckých technologií. JAXA v současné době vyvíjí nadzvukové letadlo, které pojme třicet až padesát cestujících.
Letoun sníží sonický třesk o polovinu, což z letounu JAXA udělá obrovské zlepšení oproti Concordu. JAXA chce také využít nadzvukové letadlo ke zlevnění letenek snížením hlukové zátěže a nákladů na let a zvýšením šetrnosti k životnímu prostředí letadla. Pokud dokáže tyto tři věci, letadlo neskončí jako Concorde.
Výroba: Spike Aerospace
Speciální funkce: Nadzvukové obchodní letadlo
Odhadované výrobní náklady: 80 milionů € na jednotku*
Spike Aerospace je výrobce letadel se sídlem v Bostonu v Massachusetts a nejnovější společnost, která vstoupila do závodu o udržitelnou nadzvukovou dopravu. Spike S-512 je plánované nadzvukové obchodní letadlo, které by mohlo letět soukromé a obchodní cestující z New Yorku do Londýna za pouhé tři nebo čtyři hodiny.
Letadlo by nemělo žádná okna, ale místo toho malé kamery, které posílají záběry na zakřivené obrazovky ve stěnách letadla. Spike v současné době vyvíjí osmnáctimístnou verzi S-512. Přestože má společnost tříleté zpoždění, doufá, že první letadlo dodá do roku 2030.
Výroba: Lockheed Martin
Speciální funkce : Hypersonický dron
Odhadované výrobní náklady: 1 miliarda €* (náklady projektu)
Lockheed Martin SR-72, také známý jako Son of Blackbird, je hypersonický dron. V tuto chvíli je to stále koncept, ale brzy se stane realitou, protože společnost očekává, že její SR-72 bude létat až do roku 2025 (alespoň jako testovací vozidlo). Koncept UAV je určen pro průzkum, sledování a zpravodajství.
SR-72 je nástupcem SR-71 Blackbird, který byl vyřazen USAF v roce 1998. Již nějakou dobu existuje mezera pro letadla, jako jsou Blackbirds. V listopadu 2018 výrobce zbraní uvedl, že SR-72 může kromě svých dalších funkcí také odpalovat hypersonické rakety.
Výroba: Reakční motory Limited
Speciální funkce: Jednostupňový raketoplán pro let na oběžnou dráhu
Odhadované výrobní náklady: 12 miliard EUR* (náklady projektu)
Skylon není jediné letadlo, ale soubor koncepčních návrhů od britské společnosti Reaction Engines Limited. Skylon je raketoplán navržený tak, aby byl vypuštěn na oběžnou dráhu v jediném stupni a používá SABRE, kombinovaný raketový pohonný systém dýchající vzduch. Skylon bude v podstatě superrychlé letadlo na vodíkový pohon.
Letoun bude schopen vzlétnout ze speciálně navržené dráhy a zrychlit na 5,4 Mach ( Machovi uzly) ve výšce 85 000 stop.. Skylon má však háček, protože je velmi drahý. Vývojáři se domnívají, že projekt bude vyžadovat financování ve výši 12 miliard eur. Do roku 2017 byla zajištěna pouze malá část těchto prostředků.
Zdroj: mx.investing.com