Letadla budoucnosti 1

Žhavé aktuality/Kuriozity

25.09.2023 | Svět
Letadla budoucnosti 1
 


Byla to dlouhá a náročná cesta, ale po mnoha letech nebo dokonce desetiletích jsou výrobci letadel blíže než kdy jindy ke svému cíli najít dokonalou rovnováhu velikosti, rychlosti a designu, která katapultuje lidstvo do další fáze letectví.

Ať už se jedná o futuristické suborbitální letadlo, které může létat rychlostí více než 24 000 km / h, nebo plně elektrický létající hotel, to jsou některé z letadel, které by mohly v blízké budoucnosti vzlétnout.

 

1. Hybridní elektrické letadlo Zunum

Výrobce:  Zunum Aero
Speciální funkce: Hybrid
Odhadované výrobní náklady: 4 miliony > €*

Ve Spojených státech dojíždějící nemohli bez problémů létat tam a zpět mezi malými městy. Společnost Zunum Aero, založená v roce 2013 a podporovaná společnostmi Boeing a JetBlue Technology, nyní vyvinula letadlo určené k boji proti extra dlouhému dojíždění, které cestující musí absolvovat.

xg4oa54k.png

Zunum chtěl využít své hybridní letadlo k přepravě cestujících až 1 100 kilometrů na každé z více než 15 000 amerických letišť a zanechat malou ekologickou stopu tím, že jej zcela přemění na elektrické vozidlo, jakmile bude vyvinuta vhodná technologie baterií. Zunum Aero bohužel nedokázalo svou vizi realizovat, protože výrobce letadel byl v roce 2019 rozpuštěn.

 

2. AW609

Výrobce: Leonardo S.p.A. (dříve AgustaWestland)
Speciální funkce: technologie s překlopnými rotory
Odhadované výrobní náklady: neznámé

Leonardo S.p.A. AW609 je navržen tak, aby kombinoval rychlost turbovrtulového letadla s charakteristikami vzletu a přistání vrtulníku, čímž vytváří letadlo s naklápěcím rotorem pro civilní sektor. V roce 2002 začaly zkoušky prvního prototypu, ale trvalo dlouho, než toto letadlo získalo certifikaci.

xsp57otm.png

O 12 let později, v roce 2014, začaly certifikační lety, když AW609 vzal svého prvního zákazníka na demonstrační let. Naklápěcí rotor Leonardo není poháněn elektřinou, ale benzínem a může dosáhnout rychlosti 540 km/h a výšky 9 000 m. Po dvou desetiletích čekání na dokončení se očekává, že AW609 se konečně dostane na trh v příštích několika letech.

 

3. Boeings Blended Wing Body Airlifter 


Výrobce:  Boeingu:
Speciální funkce: Smíšené křídlo
Odhadované výrobní náklady: neznámé

Pokud jde o navrhování vozidel na zemi, na moři nebo ve vzduchu, designéři se již dlouho inspirují přírodou. Po celá léta byla letadla navržena tak, aby napodobovala ptáky na obloze, ale možná měli návrháři na mysli špatný terén. Možná se měli inspirovat "ptákem hlubokého moře", rejnokem.

7n4z9uye.png

Ve své koncepční fázi vypadá letadlo Boeing Blended Wing Body (BWB) jako něco ze sci-fi filmu. Zřejmou výhodou konstrukce letadla je vylepšená aerodynamika, ale jeho jedinečný tvar také dává letadlu extra vztlak, který jiné konstrukce nemají - odtud název "airlifter".


 

4. Letadla 787-9 Dreamliner

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Delší lety bez mezipřistání 
Odhadované výrobní náklady: 145 milionů eur* (2018)

Boeing 787 není jen dvoumotorový widebody, je to "Dreamliner" a s každým novým modelem je sen ještě lepší. B787-9, jeden z novějších modelů Boeingu, má dolet 14 000 kilometrů a cestovní rychlost Mach 0,85 nebo 900 km/h.

gd5fp42d.png

V průběhu let se Boeing vždy snažil poskytovat svým zákazníkům co nejlepší služby. To nyní zahrnuje přepravu 280 cestujících na 17hodinovém non-stop letu z australského Perthu do Londýna v Anglii. Svět bez dlouhých letištních pobytů už není jen snem, ale realitou.

 

5. Concorde

Výrobce: British Aircraft Corporation & Sud Aviation
Speciální funkce: Nadzvuková rychlost
Odhadované výrobní náklady: 25 milionů €* (1971)

Concorde, který provedl svůj první zkušební let v roce 1969 a oficiálně vstoupil do služby v roce 1976, je považován za první nadzvukové dopravní letadlo. V Concordu mohlo letět 92 až 128 cestujících a ti, kteří to udělali, se mohli radovat, protože letadlo dosáhlo rychlosti 2 166 kilometrů za hodinu, neboli Mach 2,04.

8yzf6qk8.png

Pro ty, kteří dělají matematiku doma, tito cestující cestovali více než dvojnásobnou rychlostí zvuku, ale cestování nadzvukovou rychlostí také přichází za cenu. Zpáteční letenka z Londýna do New Yorku by vás v roce 1997 stála 8 000 EUR (~ 13 000 EUR v roce 2021). Po 27 letech služby byl Concorde v roce 2003 vyřazen z provozu.

 

6. Spaceliner

Výrobce: Německé středisko pro letectví a kosmonautiku
Zvláštnost: Suborbitální cestování
Odhadované výrobní náklady: 33 miliard eur*

Pro všechny, kteří měli v roce 2021 na mysli jiné věci a propásli to, dosáhl civilní vesmírný závod v červenci nového vrcholu. Ale místo toho, aby se vydali na suborbitální dráhu jako "Blue Origin" Jeffa Bezose nebo "Unity 22" Richarda Bransona, chce Německé středisko pro letectví a kosmonautiku dostat lidi do jejich destinací rychleji pomocí suborbitálního cestování.


jg8rmoxc.png

Německý kosmický parník, poháněný 11 opakovaně použitelnými raketovými motory na kapalné palivo, bude vertikálně startovat na suborbitu Země. Tam se letadlo přesune do vysokorychlostního klouzavého letu a dosáhne rychlosti Mach 20 (24 000 kilometrů za hodinu), jak se pohybuje směrem dolů ke svému cíli. Doba jízdy cestujícího z Los Angeles do Londýna se tak zkracuje na jednu hodinu.

 

7. Aerion AS2

Výrobce: Aerion
Speciální funkce: Nadzvukové schopnosti
Odhadované výrobní náklady: 120 milionů €*

Cestování soukromým letadlem je privilegium udělené jen malému procentu lidstva. V roce 2023, kdy začne výroba Aerion AS2, se však soukromá letadla, jak je známe, navždy změní. Říká se, že Aerion AS2, "syn Concordu", bude schopen letět na vzdálenost 6 720 kilometrů a dosáhne rychlosti Mach 1,4.

5n1a3bnd.png

The CO2Emise AS2 lze snížit až o 85% prostřednictvím motorů GE nadzvukového proudového letadla, protože je poháněn 100% udržitelným leteckým palivem. Aerion plánuje uvést AS2 do provozu do roku 2026. Bude schopna letět z New Yorku do Londýna za méně než 8,12 hodiny s 4-5 cestujícími na palubě.

 

8. Boom Supersonic /nadzvukový

Výrobce:  Boom
Speciální funkce:: Dosahuje Mach 2,2
Odhadované výrobní náklady: 200 milionů €*

V roce 2003 vzlétl britsko-francouzský nadzvukový proudový letoun Concorde naposledy, což znamená, že téměř dvě desetiletí neexistovalo civilní letadlo, které by mohlo létat nadzvukovou rychlostí. Denverský startup Boom chce ukončit toto suché kouzlo s "Overture" do roku 2026.

rc62975h.png

S motory vyvinutými společností Rolls Royce se očekává, že nadzvukové letadlo společnosti Boom dosáhne rychlosti Mach 2,2 (to je více než dvojnásobek rychlosti zvuku). Při této rychlosti může 55 cestujících letadla Overture dosáhnout destinací po celém světě za polovinu času, který jim trvá nyní.

 

9. A220-500

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce:: Více prostoru
Odhadované výrobní náklady: 91,5 milionu < €*

Airbus A220 je řada úzkých letadel, ve kterých může být pět cestujících usazeno v řadě na sedadlech, která jsou nejméně půl metru široká, aby cestující měli dostatek prostoru. Na rozdíl od starších modelů ve flotile, které mohly přepravit maximálně 130 cestujících, bude mít nový model A220-500 minimální kapacitu 150 cestujících.

p67nv1qs.png

Jak ukazuje Airbus A220-500, více cestujících neznamená vždy méně prostoru. Kromě prostorných sedadel bude mít toto letadlo větší přihrádky nad hlavami a dvě okna v řadě, namísto jednoho, jak je tomu obvykle.

 

10. Vahana

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce:: samořiditelnost
odhadované výrobní náklady: neznámé

Vahana je jednomístné městské dopravní letadlo, které se může pohybovat vertikálně nahoru a dolů, což dává dojíždějícím možnost létat od budovy k budově ve většině velkých měst. Namísto toho, aby byly poháněny kapalným pohonem jako většina letadel, je 8 elektromotorů Vahana napájeno baterií o kapacitě 38 kWh. Jako by to nebylo dost působivé, je to také zcela autonomní.

m2m9a2py.png

Díky chytrým senzorům v přídi může Vahana snadno manévrovat po městské obloze bez pilota. Samonaváděcí městské vozidlo společnosti Airbus má dosah něco málo přes 45 kilometrů a dopraví cestující do cíle cestovní rychlostí téměř 190 kilometrů za hodinu. To je jen čtvrtina času, který by jim zabralo dostat se autem.

 

11. CityAirbus

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce: samořiditelnost
odhadované výrobní náklady: neznámé

S cílem jednoho dne vyvinout plně elektrické komerční letadlo Airbus v posledních letech tvrdě pracuje na výzkumu a vývoji menších "demonstračních letadel" navržených tak, aby přesunuly dojíždění ze silnice do vzduchu. CityAirbus, který létá nad městem rychlostí 120 kilometrů za hodinu, by mohl být budoucností sdílení jízd.

vbvtg7pm.png

CityAirbus je plně elektrický letoun s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) a se svými 8 elektromotory je v podstatě jen větší verzí Vahany, ale s kapacitou pro čtyři cestující místo jednoho. CityAirbus může na jedno nabití uletět až 80 kilometrů a nevydávat žádné emise.

 

12. Alice Commuter Eviation

Výrobce: Eviation
Speciální funkce: Plně elektrický
Odhadované výrobní náklady: 4 miliony €*

Podobně jako Zunum Aero se svými elektrickými hybridními letadly, izraelský startup Eviation plánuje využívat menší letiště. To přináší některé výhody pro cestovatele. Alice je navržena tak, aby pohodlně přepravila 9 osob a dopravila je do místních destinací, bez nepohodlí větších letišť a za čtvrtinu nákladů.

jgdj8los.png

Alice je elektrické osobní letadlo, které může snadno cestovat přes 400 kilometrů cestovní rychlostí přes 800 kilometrů za hodinu. Omer Bar-Yohay, zakladatel a generální ředitel společnosti Eviation, chtěl vytvořit "první plně elektrické dopravní letadlo na světě", a pokud Alice obdrží certifikaci v roce 2023, jak bylo plánováno, uspěje.

 

13. NASA X-57 Maxwell

Výrobce: NASA
Speciální funkce : Plně elektrický
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

Před několika lety vyvinula NASA iniciativu v hodnotě 790 milionů eur, která, pokud vše půjde podle plánu, má za cíl nahradit dnešní komerční letadla ekologickými elektrickými letadly. Název programu je "New Aviation Horizons" a plně elektrický X-57 (nebo Maxwell) je jedním z prototypů programu.

2lfpwdsl.png

X-57 má 14 elektromotorů používaných pro vzlet a přistání, ale pouze dva nejvzdálenější motory se používají při letu vzduchem rychlostí až 280 km / h. Maxwell pracuje s minimálním hlukem a žádnými emisemi během letu. Také spotřebuje asi o 30% méně než současné alternativy. První let prvního plně elektrického dopravního letadla NASA je naplánován na 24. února 2022.

 

14. Pipistrel Alpha Electric

Výrobce:  Pipistrel
Speciální funkce: Elektricky poháněný
Odhadované výrobní náklady: 93 600 €*

Slovinský výrobce letadel Pipistrel byl první, kdo přešel na elektrický pohon s dvoumístným Alpha Electro, který je již ve výrobě. Díky vodou chlazenému elektromotoru jsou náklady na elektřinu Alpha Electro pouze asi 10% nákladů na benzínový motor.

us7hbm6m.png

LiPo bateriové články modelu Alpha Electro o hmotnosti 150 kg vydrží něco málo přes 60 minut letu, ale po přistání trvá plné dobití baterie jen asi 45 minut. Pokud to pro vás není dostatečně rychlé, můžete baterii letadla vyměnit za pouhých 5 minut. Alpha Electro je v současné době jediným "komerčně dostupným elektrickým letadlem" na světě.

 

15. Wright Electric

Výrobce: Wright Electric
Speciální funkce: Elektricky poháněný
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

Americká start-upová společnost Wright Electric byla založena v roce 2016 a je pojmenována po bratrech, kteří způsobili revoluci v letecké dopravě. Spolupracuje se společností EasyJet na vývoji plně elektricky poháněného letadla schopného přepravit přibližně 186 cestujících na letech s dosahem až 480 kilometrů.

oulxs6c5.png

Rok 2021 byl pro Wright 1 velkým rokem, protože na podzim roku 2021 začala společnost Wright Electric testovat svůj nový elektromotor o výkonu 2 700 koní, který by měl ztrojnásobit dolet letadla až na 1 440 kilometrů. Cílem společnosti Wright Electric je uvést své dopravní letadlo do provozu do roku 2030. První skutečný test se uskuteční v roce 2023, kdy společnost plánuje vyslat své bezuhlíkové dopravní letadlo s nízkou spotřebou paliva na svůj první zkušební let.

 

16. Boeing 777X

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Skládací křídlo
Odhadované výrobní náklady: 442,2 milionu eur*

Boeing nedávno vyvinul nový Dreamliner pro svou flotilu, který bude větší a luxusnější než jakýkoli předchozí model. Toto letadlo se dvěma uličkami s velkým trupem a více třídami může létat dále než 747 a A380 a přepravovat mezi 384 a 426 cestujícími, ale to neznamená, že je zde méně místa.

au5ncysi.png

Cestující mají dostatek prostoru pro uložení svých věcí v "předimenzovaných" stropních přihrádkách a více prostoru pro nohy v širším prostoru kabiny. Vrcholem je sklopné křídlo 777X, které se ohýbá v úhlu 90 stupňů, aby se snadněji vešlo do menších nakládacích ramp. Nejnovější Dreamliner společnosti Boeing by měl vstoupit do komerčního provozu v roce 2022.

 

17. Lockheed Martin F35 Lightning II stealth stíhačka

Výrobce:  Lockheed Martin
Speciální funkce: Systém zobrazení přilby 
Odhadované výrobní náklady: 80 milionů dolarů*

Lockheed Martin F35 Lightning II je jednomístný, jednomotorový, víceúčelový stíhací letoun určený pro útoky na pozemní cíle a mise vzdušné nadvlády. S odhadovanými náklady na program přes 1,7 bilionu dolarů je to nejdražší program leteckých zbraní v historii.

3qtqmrxv.png

F35 je vybaven motorem Pratt & Whitney F135, který nabízí výjimečnou rychlost a manévrovatelnost. Integrované senzory a software zároveň poskytují bezprecedentní situační povědomí. Letadlo bylo předmětem kontroverze a kritiky kvůli vysokým nákladům, technickým problémům a zpožděním ve vývoji. Nicméně, to bylo stejně chváleno pro jeho pokročilé schopnosti a všestrannost v bojových situacích.

 

18. Bullet

Výrobce:  Otto Aviation
Speciální funkce: Aerodynamika
Odhadované výrobní náklady: 5 milionů €*

Celera 500L, známá také jako "Bullet", je letadlo s dieselovým motorem V12, jehož elegantní tvar a zaoblené křivky optimalizují aerodynamiku, takže spotřebovávají méně paliva a jsou energeticky účinnější než jeho konkurenti. "Bullet" může ubytovat cestující 6 a je téměř 6.5krát levnější provoz za hodinu než jiné obchodní trysky stejné velikosti.

cucmormp.png

"Bullet" je navržen pro rychlosti až 740 km / h, ale dosud dosáhl maximální rychlosti pouze asi 400 km / h. Vzhledem k tomu, že stále trvá o něco více než tři roky, než se Celera 500L dostane na trh, je stále dostatek času na odstranění chyb a uvedení "Bullet" do rychlosti.

 

19. Boeing Transonic Truss-Braced Wing Boeing (TTBW).

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Příhradové křídlo
Odhadované výrobní náklady: neznámé

NASA a Boeing spolupracují na programu Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR) již téměř deset let. Nedávno spolupráce mezi oběma průmyslovými giganty vyvrcholila objevem konceptu transonického příhradového křídla, který umožňuje širší rozpětí křídel.

maf1ytvo.png

Původní plány pro Boeing TTBW počítaly s tím, že letadlo bude létat mezi Mach 0,70 a 0,75. Nicméně použitím 51,5 metru dlouhých, sklopných křídel a příhradových vzpěr, které je podpírají, se odhaduje, že Mach 0,80 je realistická možnost - což z něj činí nejen nejlépe létající koncepční letoun TTBW, ale také nejrychlejší.

 

20. ZerO

Výrobce: HerO
Special Feature: Žádné emise
Odhadované výrobní náklady: neznámé

Nestává se každý den, aby absolvent Arts Center College of Design dostal příležitost navrhnout letadlo, které má potenciál způsobit revoluci v letecké dopravě, jak ji známe, ale to je přesně to, co se stalo s Joe Doucetem, mužem stojícím za koncepcí letadla HerO s nulovými emisemi.

wut7jtnj.png

Protože ZerO místo paliva jezdí na baterie, je také známé jako "Tesla nebes". "Zakřivená" křídla jsou umístěna na ocasu letadla, kde je také umístěna baterie. Podivný design letadla zpomaluje letadlo asi o 20%, ale dodatečný čas letu je malá cena za schopnost létat bez emisí.

 

21. Flying-V

Výrobce: KLM & TU Delft
Speciální funkce: Jedinečný tvar
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

V roce 2020, poprvé od roku 1992, mělo "létající V" jiný význam než hra, kterou vymyslel Emilio Esteves, aby pomohl svým Mighty Ducks vyhrát. Protože v roce 2020 vzlétl první letový model letadla Flying V a s ním i sny muže, který letadlo vymyslel, absolventa TU Delft Justuse Benada.

nd1uo4kz.png

Jedinečný tvar Flying-V je umožněn skutečností, že křídla letadla obsahují také nákladový prostor, palivové nádrže a kabinu pro cestující. Předpokládá se, že tato konstrukce nejen výrazně zlepšuje aerodynamiku letadla, ale také spotřebovává o 20% méně paliva.

 

22. EADS VoltAir

Výrobce:  VoltAir
Speciální funkce:: Plně elektrický
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

Očekává se, že některá z letadel, která jsou dnes vyvíjena, dosáhnou enormních rychlostí, zatímco jiná jsou navržena tak, aby přepravila stovky lidí do destinací po celém světě. Letadlo VoltAir společnosti EADS, které je stále ve fázi konceptu, je navrženo tak, aby nedělalo ani jedno, ale poskytne ekologičtější způsob létání pro svých 50-60 cestujících.

sidw5h2b.png

Letadlo nebude připraveno dříve než v roce 2035, ale až vzlétne na oblohu, dvě protiběžné vrtule EADS VoltAir, umístěné v zadní části letadla, budou napájeny výhradně lithium-vzduchovou baterií, kterou lze snadno vyjmout pro dobíjení nebo pro výměnu novým balíčkem.

 

23. Aquatic Jet

Výrobce: k.A. 
Speciální funkce: Vzlet a přistání na vodě
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

S touhou zlepšit cestování a dostupnost ostrovů a pobřežních měst letecky, norský podnikatel Tomas Brødreskift vyvinul koncept hydroplánu tryskového letounu, SeaSTOL VLJ (Sea Short Take-Off and Landing Very Light Jet). Na rozdíl od jiných hydroplánů může konstrukce Brødreskift dosáhnout podobné výšky jako jiná lehká proudová letadla.

qe9e4lbf.png

Vodní paprsek bude mít kabinu pro 5-8 osob odpočívající na dvou skifech SeaSTOL VLJ, takže letadlo bude vypadat jako létající rameno. V případě, že je cílem vnitrozemská poloha, jsou ve dvou skifech letadla ukryta zatahovací kola, která zajišťují měkké přistání na zemi.

 

24. Progress Eagle

Výrobce: AWWA
Speciální funkce: Vlastní napájecí systém
Odhadované výrobní náklady: Neznámý

Progress Eagle, navržený Oscarem Viñalsem, by neměl být připraven pro komerční letectví až do roku 2030. Až přijde čas, Eagle se bude vznášet vzduchem, emitovat "nulové emise znečišťujících látek" a vytvářet pouze čtvrtinu hlukového znečištění současných letadel. Progress Eagle bude mít také hybridní kvantové solární články na střeše, stejně jako na horní části křídel a ocasu.

s5vu3u2i.png

Břicho tohoto 3-podlažního, 95 metrů dlouhého leteckého kolosu je navrženo pro přepravu více než 800 cestujících na let a je poháněno 6 vodíkovými motory. Progress Eagle bude schopen zajistit si elektrickou energii pomocí zadního větru generovaného letadlem během letu.

 

25. Airbus A321XLR

Výrobce: Speciální funkce Airbusu
: Delší dolet
Odhadované výrobní náklady: 130 milionů eur*

Nejnovější varianta flotily Airbus A320, A321XLR, by měla být spuštěna někdy v roce 2023. Stejně jako ostatní letadla v rodině A321 je XLR úzkotrupé dopravní letadlo. Tím ale podobnosti končí. S tímto novým modelem Airbus přidal dávku "steroidů" ke starému modelu.

f0uy8dy5.png

A321XLR bude mít dolet mezi 8 300 a 8 800 kilometry, což je o 1 280 kilometrů více než jeho předchůdce A321LR, a maximální dobu letu 10 hodin, což je dvakrát déle než letadla podobné velikosti provozovaná jinými leteckými společnostmi. Delší dojezd umožňuje třetí palivová nádrž. Podle Airbusu bude letadlo létat s o 30 % nižší spotřebou paliva na sedadlo.

 

26. AirQuadOne

Výrobce: Neva Aerospace
Speciální funkce: Osobní letadlo
Odhadované výrobní náklady: Neznámý

Britská společnost Neva Aerospace, kterou tvoří pět evropských společností, pracuje na budoucnosti elektrického letectví. Společnost navrhla a postavila vše od robotických platforem až po dnešní elektricky poháněné drony.


64pltdhs.png

AirQuadOne, navržený pro vertikální vzlet a přistání, může nést svého operátora rychlostí přibližně 56 kilometrů za hodinu na vzdálenost asi 40 kilometrů, přičemž je poháněn výše uvedeným systémem čtyř ventilátorů. Kromě toho může tento "těžký dron" také dopravovat náklad bez posádky. Nabíjení AirQuadOne je stejně snadné jako nabíjení elektromobilu – stačí jej zapojit do elektrické zásuvky a jste připraveni znovu letět.

 

27. Box Wing Jet

Výroba: NASA, soukromý průmysl
Speciální funkce: Šetrnék životnímu prostředí 
Odhadované výrobní náklady: 12% snížení nákladů ve srovnání s konvenčními letadly

Boxwing Jet není ani tak budoucí letadlo, jako budoucí design letadla. Konfigurace boxwingu sníží spotřebu paliva ve srovnání s normálními letadly. Splní také požadavky na 75% snížení emisí CO2emise. Emise NOx jsou také sníženy o 90 % díky přístupu skříňového křídla.

ero0shbh.png

Podle vědců by se první boxwingové letadlo mělo dostat do vzduchu do roku 2035. NASA se podílí na vývoji a organizace pro vesmírný výzkum povzbuzuje soukromé společnosti, aby se podílely na těchto ekologicky šetrných konfiguracích. Společnost, která jako první vyrobí jeden z těchto box-wing proudových letounů, nepochybně získá pěknou státní zakázku.

 

28. Green supersonic aircraft carrier

Výroba: Lockheed Martin
Speciální funkce: Žádný sonický třesk
Odhadované výrobní náklady: 200 milionů eur za jednotku*

Tento zelený nadzvukový stroj nejen vypadá skvěle, ale také jde daleko za možnosti běžných letadel. Návrh budoucího letadla nebyl předložen nikým jiným než společností Lockheed Martin a v současné době je Green Supersonic stále ve fázi předběžného návrhu.
 

qm8wg5h4.png

Simulace ukazují, že Green Supersonic může dosáhnout nadzvukových rychlostí a zároveň potlačit hlasitý třesk při prolomení zvukové bariéry. Toho je dosaženo obráceným vidlicovým motorem pod křídlem. Dolet, užitečné zatížení a šetrnost k životnímu prostředí jsou také možné podle koncepce a designu. Návrhy byly poprvé předloženy NASA v roce 2010 a odborníci doufají, že první Green Supersonic by mohl jít do výroby do roku 2035.

 

29. VTOL

Výroba: Bell
Speciální funkce: Vysokorychlostní VTOL letadlo 
Odhadované výrobní náklady: 100–150 milionů eur na letadlo

V současné době jsou kromě vrtulníků ve službě dva VTOL letouny: Bell Boeing V-22 Osprey a F-35B Lightning II Joint Strike Fighter. VTOL je zkratka pro "Vertical Take-Off and Landing" (vertikální vzlet a přistání). Letadlo VTOL se může vznášet, vzlétat vertikálně a přistávat bez nutnosti přistávací dráhy.

lqaektsf.png

Nedávno Bell představil nový typ VTOL. Tento koncept letadla má zatahovací rotory, které umožňují letadlu VTOL létat rychlostí trysky. Bell tomu říká HSVTOL – High-Speed Vertical Take-Off and Landing. Tato nová letadla HVSTOL budou mít stejné vznášecí schopnosti jako vrtulník v kombinaci s rychlostí, robustností a dosahem stíhačky.

 

30. Wright1

Výroba: Wright Electric
Speciální funkce: Osobní letadlo s nulovými emisemi 
Odhadované výrobní náklady: Neznámé

Wright1, jehož jméno je nepochybně poctou vynálezcům letadla, je ekologicky revoluční letadlo. Toto letadlo s jednou uličkou je určeno pro letecké společnosti, které cestují po trasách 800 mil nebo méně. Letadlo je prvním dopravním letadlem, které produkuje nulové emise a může pojmout až 186 cestujících.

nsxhev8b.png

Očekává se, že toto nové letadlo vstoupí do provozu do roku 2030. Nejen, že je Wright1 bezemisní, ale má také nízké náklady na palivo díky aerodynamickému trupu a pohonnému systému. Vzlet je tichý a rychlý, produkuje o dvacet procent méně hluku než konvenční letadlo, které spotřebovává fosilní paliva.

 

31. Airbus ZEROe

Výroba: Speciální funkce Airbusu: Dopravní letadlo s nulovými emisemi 
Odhadované výrobní náklady: Neznámý

V současné době je ZEROe pouze koncepčním letadlem pro Airbus. Jak název napovídá, ZEROe je věnován tématu nulových emisí. ZEROe je jedním ze tří konstrukčních konceptů, jejichž cílem je stát se prvním dopravním letadlem s nulovými emisemi na světě. Airbus doufá, že toto letadlo bude moci vstoupit do provozu v roce 2030.

acadytqm.png

ZEROe a další koncepty spoléhají na vodík jako zdroj energie. Airbus věří, že vodík je velmi slibný jako čisté, ekologické palivo a společnost věří, že vodík bude pravděpodobně způsob, jak mnoho leteckých společností dosáhnout svých uhlíkově neutrálních cílů.

 

32. Concorde Redux

Výroba: United, Boom
Speciální funkce: Ekologičtější a ekonomicky životaschopný Concorde
Odhadované výrobní náklady: neznámé

Concorde byl první nadzvukové dopravní letadlo. Od posledního letu Concordu uplynula desetiletí. Slavní cestující, z nichž všichni byli velmi bohatí, jako například anglická královna, byli přepravováni rychlostí Mach 2 ve výšce více než 55 000 stop.

gzga7srp.png

V roce 1996 Concorde vytvořil světový rekord, když uskutečnil let z New Yorku do Londýna za méně než tři hodiny. Concorde Redux je způsob, jak přeměnit Concorde na ekonomicky životaschopnou a ekologickou verzi starého Concordu. Boom a United se spojili, aby přeměnili Concorde, který byl notoricky známý jako ekologická katastrofa, na letadlo s nulovými emisemi (nebo co nejblíže nule).

 

33. Pak Ta

Výroba: Iljušin
Speciální funkce: Nákladní kapacita 80 tun 
Odhadované výrobní náklady: 3,35 milionu € každý*

Pak Ta, také známý jako Iljušin Il-106 Slon, byl plánován jako ruská vojenská dopravní letadla nové generace. V současné době Iljušin pracuje na vývoji Pak Ta, jehož první let je naplánován na roky 2024 až 2026.

1sazfn1n.png

Pak Ta bude schopna doplňovat palivo ve vzduchu a přepravovat až osmdesát tun nákladu na tisíce kilometrů. Pak Ta je poháněna čtyřmi motory Aviadvigatel PD-35, které jsou vylepšenými deriváty motorů PD-14, které jsou stále ve vývoji. Výzkumná fáze Pak Ta skončila v prosinci 2020, nyní se staví.

 

34. RQ-180

Výroba: Northrop Grumman
Zvláštní funkce: Vzdušný prostor UAV  
Surveillance Aircraft Odhadované výrobní náklady: Neznámé (tajné)

Zda RQ-180 vůbec existuje, bylo chvíli předmětem debaty. Naštěstí pro fanoušky luxusních leteckých projektů se zdá, že RQ-180 skutečně existuje a je to opravdu skvělé. Financování RQ-180 bylo poskytnuto z přísně tajného, tajného rozpočtu amerického letectva. Northrop Grumman byl pověřen vývojem nového vozidla pro pravidelné použití v první linii.

04n34r16.png

RQ-180 je ocelový bezpilotní letoun. Přehledový letoun je určen k použití ve sporném vzdušném prostoru. Až do roku 2019 byl RQ-180 stále držen pod pokličkou, ale existuje stále více důkazů, že tento projekt je prováděn na letecké základně Beale v Kalifornii.

 

35. Venus Atmospheric

Výroba: Northrop Grumman
Speciální funkce: Může přežít let v atmosféře Venuše 
Odhadované výrobní náklady: 1 miliarda €* (náklady projektu)

Northrop Grumman je velmi zaneprázdněn. Kromě vývoje přísně tajného RQ-180 společnost pracuje také na letounu Venus. Toto letadlo je méně tajné, ale stále chladné. Venuše Northrop Grumman je vrtulové nafukovací letadlo, které by mohlo kroužit roky na nehostinné obloze Venuše bohaté na kyselinu sírovou.

0wqeykih.png

Northropova VAMP (Venus Atmospheric Maneuverable Platform) by mohla získat 1 miliardu eur od NASA, která má velký zájem o průzkum Venuše. Atmosféra planety je vysoce toxická a skládá se převážně z oxidu uhličitého, s mraky korozivního, horkého, vysokotlakého oxidu uhličitého. VAMP proto musí být extrémně robustní a odolný, aby přežil v atmosféře Venuše.

 

36. Aeromobil 0,3

Výroba: Aeromobil
Speciální funkce: Létající auto
Odhadované výrobní náklady: 1,3–1,6 milionu €*

Aeromobil by měl být podle výrobců uveden na trh v roce 2023. Je inspirován řeckou mýtickou postavou Pegasa a v podstatě má být létajícím autem. Létající auta se objevují ve sci-fi filmech již před desítkami let. Nyní to vypadá, že se brzy stanou realitou.

wc0j3jc3.png

Aeromobil se bude moci přeměnit z automobilu na letadlo za méně než tři minuty. Aeromobil odpracoval více než 350 000 hodin konstrukčních a technických studií, které jsou výsledkem desetiletého výzkumu a vývoje. Létající auto je navrženo tak, aby posunulo jízdu v terénu na zcela novou úroveň.

 

37. Letadlo Jaxa

Výroba: JAXA
Speciální funkce: Supersonic se sníženou hlukovou zátěží
Odhadované výrobní náklady: 137,8 milionů €* (náklady projektu)

Japonská agentura pro letecký průzkum je zodpovědná za průzkum vesmíru a letectví. Společnost JAXA se sídlem v Tokiu je vždy v čele špičkových leteckých technologií. JAXA v současné době vyvíjí nadzvukové letadlo, které pojme třicet až padesát cestujících.

ancxa2fc.png
 
Letoun sníží sonický třesk o polovinu, což z letounu JAXA udělá obrovské zlepšení oproti Concordu. JAXA chce také využít nadzvukové letadlo ke zlevnění letenek snížením hlukové zátěže a nákladů na let a zvýšením šetrnosti k životnímu prostředí letadla. Pokud dokáže tyto tři věci, letadlo neskončí jako Concorde.

 

38. Spike S-512

Výroba: Spike Aerospace
Speciální funkce: Nadzvukové obchodní letadlo
Odhadované výrobní náklady: 80 milionů € na jednotku*

Spike Aerospace je výrobce letadel se sídlem v Bostonu v Massachusetts a nejnovější společnost, která vstoupila do závodu o udržitelnou nadzvukovou dopravu. Spike S-512 je plánované nadzvukové obchodní letadlo, které by mohlo letět soukromé a obchodní cestující z New Yorku do Londýna za pouhé tři nebo čtyři hodiny.

b6xrlm8b.png

Letadlo by nemělo žádná okna, ale místo toho malé kamery, které posílají záběry na zakřivené obrazovky ve stěnách letadla. Spike v současné době vyvíjí osmnáctimístnou verzi S-512. Přestože má společnost tříleté zpoždění, doufá, že první letadlo dodá do roku 2030.

 

39. SR-72

Výroba: Lockheed Martin
Speciální funkce : Hypersonický dron
Odhadované výrobní náklady: 1 miliarda €* (náklady projektu)

Lockheed Martin SR-72, také známý jako Son of Blackbird, je hypersonický dron. V tuto chvíli je to stále koncept, ale brzy se stane realitou, protože společnost očekává, že její SR-72 bude létat až do roku 2025 (alespoň jako testovací vozidlo). Koncept UAV je určen pro průzkum, sledování a zpravodajství.

88cfjeyu.png

SR-72 je nástupcem SR-71 Blackbird, který byl vyřazen USAF v roce 1998. Již nějakou dobu existuje mezera pro letadla, jako jsou Blackbirds. V listopadu 2018 výrobce zbraní uvedl, že SR-72 může kromě svých dalších funkcí také odpalovat hypersonické rakety.

 

40. Skylon

Výroba: Reakční motory Limited
Speciální funkce: Jednostupňový raketoplán pro let na oběžnou dráhu
Odhadované výrobní náklady: 12 miliard EUR* (náklady projektu)

Skylon není jediné letadlo, ale soubor koncepčních návrhů od britské společnosti Reaction Engines Limited. Skylon je raketoplán navržený tak, aby byl vypuštěn na oběžnou dráhu v jediném stupni a používá SABRE, kombinovaný raketový pohonný systém dýchající vzduch. Skylon bude v podstatě superrychlé letadlo na vodíkový pohon.

8ox22zvv.png

Letoun bude schopen vzlétnout ze speciálně navržené dráhy a zrychlit na 5,4 Mach ( Machovi uzly) ve výšce 85 000 stop.. Skylon má však háček, protože je velmi drahý. Vývojáři se domnívají, že projekt bude vyžadovat financování ve výši 12 miliard eur. Do roku 2017 byla zajištěna pouze malá část těchto prostředků.


Zdroj: mx.investing.com