Letadla budoucnosti 3

Žhavé aktuality/Kuriozity

27.09.2023 | Svět
Letadla budoucnosti 3
 

Byla to dlouhá a náročná cesta, ale po mnoha letech nebo dokonce desetiletích jsou výrobci letadel blíže než kdy jindy ke svému cíli najít dokonalou rovnováhu velikosti, rychlosti a designu, která katapultuje lidstvo do další fáze letectví.

Ať už se jedná o futuristické suborbitální letadlo, které může létat rychlostí více než 24 000 km / h, nebo plně elektrický létající hotel, to jsou některé z letadel, které by mohly v blízké budoucnosti vzlétnout.

 

81. Hypersonický klouzavý let DF-17

Výrobce: Čínská akademie technologie nosných raket 
Speciální funkce: Hypersonická rychlost
Odhadované výrobní náklady: 106 milionů dolarů *

V závodě o globální vojenskou nadvládu jsou ozbrojené síly z celého světa na nekonečné misi, aby překonaly jeden druhého. V roce 2019 na vojenské přehlídce Čínského národního dne představila nejlidnatější země světa DF-17 – hypersonický zbraňový systém, který se nepodobá žádnému předchozímu vývoji.



@chrisyim8836 /Pinterest.com
 

DF-17 je 36 stop dlouhá hypersonická raketa nesená na zadní straně silničního vozidla a údajně schopná použití jako termonukleární zbraň. Testy DF-17 ukázaly, že je schopen nést svůj náklad na vzdálenost více než 850 mil.

 

82. Bell Boeing V-22 Osprey

Výrobce:  společností Bell a Boeing
Speciální funkce: Vertikální vzlet a přistání (VTOL)
Odhadované výrobní náklady: 118 milionů USD*

V-22 Osprey poprvé vzlétl v roce 1989, ale kvůli obvyklým problémům, příliš mnoha haváriím a nedostatku financí nedostal vojenské povolení k letu až téměř o dvě desetiletí později. Kromě 118 milionů dolarů, které stojí každý V-22 Osprey za výrobu, je zde také malý poplatek asi 11 000 dolarů za hodinu za provoz letadla.


@ratchetspeed/Pinterest.com

 

Dva motory Rolls-Royce AE1107C pomáhají Bell Boeing V-22 Osprey dosáhnout rychlosti přes 300 mil za hodinu a dosahu až 1 mil v jediném letu, ale to, co je na tomto letadle opravdu působivé, jsou dvě třílisté vrtule, které mu umožňují vzlétnout a přistát vertikálně.

 

83. Čcheng-tu J-20 Black Eagle

Výrobce: Čcheng-tu
Speciální funkce: Neviditelný plášť
Odhadované výrobní náklady: 110 milionů USD*

První čínský stealth letoun, Chengdu J-110 Black Eagle za 20 milionů dolarů, létá od jara 2017 jako součást letectva Čínské lidové osvobozenecké armády, stejně jako radarové systémy AESA, aby co nejrychleji identifikovaly nepřátelské cíle.

@DestinationsJourney/Pinterest.com

 

J-20 Black Eagle je schopen provádět útoky v široké škále situací. V případě potřeby se může zvednout do výšky 59 000 stop, alternativně může Černý orel také provádět pozemní útoky proti nepřátelským silám za nepřátelskými liniemi.

 

84. F/A-18 Hornet

Výrobce: McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
Speciální funkce: Nadzvuková rychlost
Odhadované výrobní náklady: 29-57 milionů dolarů*

F/A-18 Hornet, dvoumotorový, nadzvukový víceúčelový letoun do každého počasí, byl navržen pro mnoho úkolů, včetně boje proti nepřátelské protivzdušné obraně, leteckého průzkumu a stíhacího doprovodu. Bývalo to také preferované letadlo amerického námořnictva Blue Angels.

@scpanther85 /Pinterest.com

 

McDonnell Douglas 'F/A-18 Hornet byl ve službě od roku 1980 a účastnil se různých konfliktů. Poprvé byla povolána na frontu v roce 1986 (bombardování Libye), v roce 1991 ve válce v Perském zálivu a nedávno ve válce v Iráku po roce 2000. F/A-18 Hornet byl od té doby nahrazen Super Hornet.

 

85. EA-18G Growler

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Mach 1,8 
Odhadované výrobní náklady: 97,8 milionu USD*

V roce 2007 Boeing zahájil výrobu svých vrtáků EA-18G, aby vytvořil alternativní verzi F/A-18F Super Hornet, která by se specializovala na elektronický boj a byla založena na letadlové lodi. Growler vstoupil do služby u amerického námořnictva na konci roku 2009 a je schopen nést dva členy posádky (pilota a specialistu na zbraně).

©Volné dílo / commons/Wikimedia.org

 

EA-18G Growler může dosáhnout nadzvukové rychlosti až 1,190 mph (Mach 1.8) a nadmořské výšky 50,000 XNUMX stop. Dva přeplňované motory General Electric F414-GE-400 dávají growleru kombinovaný výkon 44 000 liber (s přídavným spalováním).

 

86. SAAB JAS 39 Gripen

Výrobce:  Saab AB
Speciální funkce: Mach 2
Odhadované výrobní náklady: 40–45 milionů USD*

Za účelem modernizace svého arzenálu si švédská vláda v roce 1979 objednala stíhací letoun, který by byl vhodný jak pro průzkum, tak pro letecké údery – přeměnila dva ze svých předchozích letadel (Saab 35 Draken a 37 Viggen) na "hromady šrotu". Získali elegantní a spolehlivý SAAB JAS 39 Gripen ze švédské výroby.

©Tuomo Salonen / SIM Finnish Aviation Museum / commons/wikimedia.org

 

Gripen potřebuje pouze 1,300 XNUMX stop prostoru ke vzletu, a jakmile je ve vzduchu, může dosáhnout rychlosti až Mach 2 (1,530 mph). Gripen, který je nyní používán také asi tuctem dalších zemí, může nést užitečné zatížení 11 700 liber, obvykle sestávající z raket AIM-9 Sidewinder a MBDA Meteor.

 

87. JF 17 Donner

Výrobce:  Chengd
Speciální funkce: Multi-roll
Odhadované výrobní náklady: 45 milionů USD*

V roce 1999 podepsaly Čína a Pákistán smlouvu, která přiměla obě země, aby spojily své zdroje a společně vyvinuly lehké jednomotorové víceúčelové letadlo. Koneckonců, toto letadlo bylo JF-17 Thunder s rychlostí letu Mach 1,8.

@sgtwindsorcorbi / Pinterest.com@sgtwindsorcorbi/Pinterest.com

 

JF-17 Thunder byl již ve službě ve vojenském sektoru více než jednou. Krátce byl použit při operacích v Severním Vazíristánu (poblíž pákistánsko-afghánské hranice), které vedly k bombovému útoku na podezřelá teroristická zařízení, a také při potyčkách poblíž pákistánské hranice s Íránem a Indií v letech 2017 a 2019.

 

88. Suchoj Su-35 Flanker E

Výrobce:  Sukhoi Design Bureau
Speciální funkce: Mach 2,25 
Odhadované výrobní náklady: 65 milionů USD*

V roce 2003 začal bývalý sovětský (nyní ruský) výrobce letadel Suchoj pracovat na zlepšení supermanévrovatelného dvoumotorového Su-27. Trvalo pět let, než Su-35 uskutečnil svůj první let – a dalších šest let poté – než byl vhodný pro použití v ruském letectvu.

©Dmitrij Těrechov, Odincovo, Ruská federace / commons/Wikimedia.org

 

Su-35 Flanker E má dosah 2 200 mil a v kombinaci s neuvěřitelnou manévrovatelností a maximální rychlostí Mach 2,25 může letět z Moskvy do Londýna asi za hodinu. Čína a Egypt jsou dvě z pozoruhodných zemí, které v současné době používají ruské stíhačky ve svých ozbrojených silách.

 

89. Eurofighter Typhoon

Výrobce:  Eurofighter
Speciální funkce: Víceúčelový stíhač
Odhadované výrobní náklady: 105 milionů dolarů*

Eurofighter Typhoon je výsledkem spolupráce mezi třemi giganty leteckého průmyslu: BAE Systems, Airbus a Leonardo. Typhoon je poháněn dvěma dvouproudovými motory Eurojet EJ200 s přídavným spalováním, z nichž každý dodává výkon 13 000 liber. To vše dává rychlost 1,320 mil za hodinu a jedno peklo stíhačky.

©©sam-whitfield1/Shutterstock.com

 

Vzhledem ke schopnosti Typhoonu relativně snadno odrážet ofenzívy vzduch-vzduch a vzduch-země se poptávka po nich zvýšila. V roce 2019 bylo 623 ze 105 milionů trysek buď aktivních, nebo ve výrobě. Spojené království, Itálie, Rakousko, Německo a Saúdská Arábie patří mezi země, kde se v současné době používají.

 

90. Dassault Rafale

Výrobce: Dassault
Speciální funkce: Canard Delta Wing Design
Odhadované výrobní náklady: 108 milionů dolarů *

V roce 1970 se aliance evropských států dohodla na spolupráci při vývoji "budoucího evropského stíhacího letounu" (Eurofighter). Kvůli problémům s pracovním vytížením se Francie rozhodla pracovat samostatně a francouzský výrobce letadel Dassault byl pověřen vývojem něčeho, co by konkurovalo tomu, co chtěli vyrábět jeho předchozí partneři.

©Tim Felce (Airwolfhound) / commons./wikimedia.org

 

Dassault Rafale je stíhací letoun s kachním delta křídlem a dvěma turbínami Snecma M88-4e, každá s kapacitou přes 11 000 liber. Jinými slovy, tyto věci by mohly létat, a nejsou to jen Francouzi, kdo si to myslí - vlády Egypta, Indie, Kataru, Emirátů a Chorvatska podepsaly smlouvy na prodej těchto letadel.

 

91. McDonnell Douglas F-15EX Strike Eagle

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Víceúčelový stíhací letoun
Odhadované výrobní náklady: 136 milionů dolarů*

F-15EX byl původně vyvinut společností Boeing pro americké letectvo v roce 1980 jako víceúčelový stíhací letoun určený k nastavení standardů na bojišti. S přídavným spalováním produkuje F-15EX Strike Eagle 100 220 liber energie na každém ze svých dvou turbodmychadel Pratt & Whitney F23-PW-770.

©Seržant Sean Carnes / commons/wikimedia.org

 

Boeing F-15EX Strike Eagle je vybaven nejlepším radarovým systémem Raytheon AN/APG-70 nebo AN/APG-82 ve své třídě – oba modely mohou bezchybně fungovat za všech povětrnostních podmínek a v průběhu let se osvědčily v boji vzduch-země a vzduch-vzduch v Sýrii, Libyi, Iráku a Afghánistánu.

 

92. Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Výrobce: McDonnell Douglas Boeing
Speciální funkce: Mach 2
Odhadované výrobní náklady: 79,8 milionu USD*

Stíhačky řady Hornet jsou již léta na vrcholu (nebo blízko seznamu) nejlepších stíhaček na světě. Je malá (60 stop dlouhá), rychlá a má náklad, který zahrnuje různé zbraně dlouhého a krátkého dosahu.

©Volné dílo / commons/Wikimedia.org

 

Hlavní rozdíl mezi F/A-18E a F/A-18F Super Hornet spočívá v tom, že 18F má kokpit se dvěma sedadly, zatímco 18E je navržen pouze pro jedno sedadlo. Nicméně, obě verze Super Hornet mohou dosáhnout Mach 1.6, protože jsou poháněny 2 General Electric F414-GE-400 dvouproudové motory.

 

93. Mikojan MIG-35

Výrobce:  Mikoyan
Speciální funkce: Přesné míření
Odhadované výrobní náklady: 55 milionů USD*

Dva dvouproudové motory FADEC RD-33MK Morskaya Osa pohánějí MIG-35 rychlostí přes 1 300 mph. Vzhledem k tomu, jak malé je letadlo (56 stop a 9 palců dlouhé), při těchto rychlostech bude těžké sledovat MIG-35 během boje muže proti muži.

@dinjuan9 /Pinterest.com

 

Jednou z vlastností, které si piloti okamžitě všimnou, je přesně naváděný zaměřovací systém MIG-35 – první v rodině stíhaček MIG. Nemluvě o tom, že MIG je vybaven dostatečným množstvím raket, raket a bomb, aby mohl být vystaven skutečný ohňostroj.

 

94. Suchoi Su-30

Výrobce: Konstrukční kancelář
Speciální funkce: Digitální fly-by-wire systém
Odhadované výrobní náklady: 47 milionů USD *

Su-30 je dvoumístný, dvoumotorový, všestranný a vysoce obratný stíhací letoun vyráběný ruským výrobcem letadel Suchoj. Je navržen pro rychlosti více než 1 300 km/h a díky digitálnímu systému fly-by-wire se může účastnit i různých typů leteckých soubojů

©Alex Beltyukov / commons./Wikimedia.org

 

Stejně jako ve většině ostatních bojových situací existují ve vzdušném boji některé manévry, které mohou dostat pilota z problémů. Naštěstí je Suchoj Su-30 schopen provádět dva z těchto manévrů, jmenovitě Tailslide a Pugachev's Cobra - oba jsou prováděny drastickým snížením rychlosti letadla, což dává pilotovi Su-30 výhodu, jakmile nepřátelské letadlo proletí kolem.

 

95. Boeing 747-8 VIP

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Soukromé Jumbo Jet
Odhadované výrobní náklady: 367 milionů dolarů*

Pokud jste si mysleli, že Air Force One je působivý, pak jste na léčení. Boeing 747-8 VIP je jumbo jet jako žádný jiný. Má více než 4 300 čtverečních stop vnitřního prostoru s obývacím pokojem, několika prostornými toaletami, 8 lůžky a výtahem, který přepravuje cestující z jedné úrovně do druhé.

@azureazuremag/Pinterest.com
 

Létání v tomto luxusním jumbo jetu znamená mít možnost letět non-stop dále než vzdálenost z New Yorku na Nový Zéland, protože Boeing 747-8 je nejen nejdelší letadlo na světě na délku 250 stop, ale má také letový dosah přes 8,000 XNUMX námořních mil!

 

96. Suchoi Su-57

Výrobce: Suchoj Design Bureau
Speciální funkce: Neviditelný plášť
Odhadované výrobní náklady: 150 milionů USD*

Tento víceúčelový stíhací letoun 5. generace je nedílnou součástí programu stíhacích letounů PAK-FA ruského letectva a je skvělý pro útoky na cíle ve vzduchu, na zemi nebo na moři. Když Su-57 vstoupil do služby na Štědrý den 2020, byl to první ruský vojenský stíhací letoun schopný stealth.

©Anna Zvereva z Tallinnu, Estonsko / commons/wikimedia.org

 

Díky dvěma motorům Saturn AL-41F1 s přídavným spalováním, které Suchoj nainstaloval na své stealth letadlo, může jednomístný Su-57 za jasného dne závodit po obloze ve výšce 66 000 stop a dosáhnout rychlosti přes 1 300 mph (to je Mach 2 pro každého, kdo to sleduje).

 

97. Airbus A380

Výrobce: Speciální funkce Airbus
Speciální funkce: Obrovská kapacita cestujících 
Odhadované výrobní náklady: 445,6 milionu USD*

Airbus A380 zahájil komerční provoz týden před Halloweenem v roce 2007, kdy první širokotrupé osobní letadlo vstoupilo do provozu pro Singapore Airlines. A380 je největší dopravní letadlo svého druhu, a přestože má dvouplošník kapacitu 853 cestujících, je obvykle vybaven pouze pro 525 cestujících.

@rmorion1/Pinterest.com

 

Tyto čtyřmotorové nebeské příšery jsou obvykle poháněny dvouproudovými motory Rolls-Royce Trent 900, ale občas je známo, že jsou místo toho vybaveny motorem Aliance motorů GP7200. Pokud se podíváme na bezpečnostní statistiky, zkuste tuto statistiku: více než 800 000 letů celkem pro flotilu A380 a žádné úmrtí nebo poškození trupu letadla.

 

98. Shenyang  FC-31

Výrobce: Speciální funkce společnosti Shenyang Aircraft Corporation
: Velká vnitřní
zbraňová šachta Odhadované výrobní náklady: 70 milionů USD*

FC-31 (nebo "Gyrfalcon") je stíhací letoun 5. generace s poloměrem působení 2 160 námořních mil a služebním dostupem 65 500 stop. Má 6 vnějších pumovnic, které mohou pojmout 18 000 liber raket (středního doletu a nadzvukových) a bomb, stejně jako vnitřní prostor dostatečně velký, aby nesl užitečné zatížení až 4 400 liber.

©Danny Yu / commons/.wikimedia.org

 

Prototyp FC-31 byl poháněn ruským RD-93 a čínským WS-13. Pro rok 2020 však bylo oznámeno, že v budoucnu bude bitevník vybaven čínským motorem WS-19, který zvyšuje tah o 33%.

 

99. HAL AMCA

Výrobce: Hindustan Aeronautics Limited
Speciální funkce: Neviditelný plášť
Odhadované výrobní náklady: Neznámé*

HAL Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) je navržen tak, aby pokrýval širokou škálu operací, od elektronického boje až po mise, které představují vzdušnou nadvládu. V současné době je ve fázi vývoje, ale vypadá to, že indický letoun nahradí Suchoj Su-30MKI jako indický "stíhač vzdušné nadvlády".

©Karn Malhotra / commons/wikimedia.org

 

Vnitřní zbraňová pozice AMCA o hmotnosti 4 400 liber je umístěna mezi podvozkem a nosem letadla na předním konci spodní strany trupu. Za předpokladu, že HAL AMCA dokončí své zkušební lety bez problémů, maskovaný víceúčelový stíhací letoun by měl být zařazen do indického letectva nejpozději do roku 2030.

 

100. Air Force One

Výrobce: Boom, Hermes, Exosonic, Boeing
Speciální funkce: nadzvuková
Odhadované výrobní náklady: 3,2 miliardy dolarů*

Technicky, podle Bílého domu, název "Air Force One" odkazuje na jakékoli letadlo, ve kterém prezident létá, ale stalo se zvykem používat název pro konkrétní letadlo. Nejnovější aktualizace tohoto letadla je, že získává náhradu.

Air Force One ©Liner/Shutterstock.com

 

Americké letectvo zakoupilo dva Boeingy 747-8 od zkrachovalé ruské letecké společnosti a má v úmyslu vybavit je nezbytnými telekomunikačními a posilami, aby je přeměnilo na Air Force One. V roce 2020 také letectvo oznámilo, že hledá nadzvukové letadlo, které by nahradilo Air Force One. K dnešnímu dni byly podepsány smlouvy se společnostmi Boom, Hermeus a Exosonic na vývoj nadzvukového letounu AF1.

 

101. Airbus A340-300

Výrobce: Airbus, Lufthansa
Speciální funkce: 606 000 liber MTOW
Odhadované výrobní náklady: 350-500 milionů dolarů*

A-340-300 je odnoží širokotrupého dálkového letadla Airbus A-340 a může pojmout 295 cestujících ve třítřídní kabině. Osobní letadlo má 30 cestujících v business třídě, 28 cestujících prémiové ekonomiky a 221 cestujících v ekonomické třídě. A-340-300 obdržel aktualizaci "E", která má zvýšenou MTOW o 606 000 liber.

Airbus A340-300 Vlastní @wattpad/Pinterest.com

 

E je také poháněn mnohem drsnějším motorem, CFMI CFM56-5C4. Typický rozsah tohoto kratu je mezi 7 200 a 7 400 námořními mílemi. Lufthansa je největším provozovatelem tohoto letadla s flotilou třiceti A-340-300E. V roce 2018 bylo v provozu téměř 100 300.

 

102. Airbus A380 Superjumbo Jet

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce: Kapacita pro 853 cestujících
Odhadované výrobní náklady: 450 milionů USD*

Toto obrovské širokotrupé letadlo vyrábí Airbus a je největším osobním letadlem na světě. Airbus začal zkoumat tento koncept "superjumbo" v pozdních 1980s, aby vyzval Boeing 747 na dálkovém trhu. Celkové náklady na program tohoto obrovského letadla činily 10,7 miliardy dolarů.

Airbus A380 Superjumbo Jet Andrey Zhorov ©/Shutterstock.com

 

Maximální certifikovaná kapacita tohoto letadla je neuvěřitelných 853 cestujících a má rozpětí křídel 262 stop. Plně naložené cestujícími a zavazadly, letadlo váží 1,265 milionu liber. Navzdory počátečním problémům se zpožděním výroby na to Airbus nakonec přišel a flotila A380 dokončila téměř milion letů.

 

103. Trumpův Boeing 757

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Pozlacené kování
Odhadované výrobní náklady: 3,58–11,27 milionu USD*

Boeing 757, přezdívaný "Trump Force One", který použil Donald Trump ve své prezidentské kampani v roce 2016, se stal běžným pohledem na obloze, když bývalý prezident cestoval po zemi. Model 2019 je od roku 757 nečinný a je dlouhodobě skladován s odstraněnými motory.

Trumpův Boeing 757 ©Evan El-Amin/Shutterstock.com

 

Zda ji uvidíme znovu, závisí na Trumpových plánech do budoucna. Letadlo bylo původně postaveno na počátku roku 1990. Bylo to osobní letadlo pro některé mezinárodní letecké společnosti, než se stalo obchodním letadlem. Trump ji koupil v roce 2011. Letadlo má jídelnu, koupelnu, pokoj pro hosty, ložnici, kuchyňku, sprchu a může ubytovat 43 osob. Stejně jako u všeho, co Trump dělá, je velká část soukromého letadla pozlacená.

 

104. BD-700 Global Express

Výrobce:  Bombardier Aviation
Speciální funkce: Jeden z nejpopulárnějších soukromých letadel na světě
Odhadované výrobní náklady: 2,011 milionu USD*

Podle webové stránky, která provádí průzkumy majitelů soukromých letadel, stojí provoz Bombardier BD-700 Global Express přibližně 5,043 XNUMX $ za hodinu. Toto drahé letadlo je jedním z nejpopulárnějších soukromých letadel na světě. Má cestovní rychlost 564 mil za hodinu a dosah 7,077.4 mil.

BD-700 Global Express ©Artur Buibarov/Shutterstock.com

 

Global Express je považován za letadlo s "velkou kabinou". Během posledních dvaceti let společnost Bombardier umístila svou GE jako přímého konkurenta Gulfstream. Celebrity jako Steven Spielberg, Tony Robbins, Oprah Winfrey a Herb Kohler vlastní letadla Global Express. Do roku 2018 bylo vyrobeno 818 těchto letadel.

 

105. Gulfstream IV

Výrobce: Gulfstream Aerospace (General Dynamics)
Speciální funkce: Velká kabina
Odhadované výrobní náklady: 9-24 milionů dolarů *

Když už mluvíme o Gulfstream, Gulfstream IV je jedním z nejdivočejších konkurentů Bombardier. Jedná se o další velmi populární soukromé letadlo. Je odvozen od dvoumotorového letadla a většina těchto letadel se používá pro obchodní nebo rekreační cestování. Postaveno společností Gulfstream Aerospace, jejíž mateřskou společností je General Dynamics, bylo postaveno více než 900 IV.

Gulfstream IV ©Ryan Fletcher / Shutterstock.com
 
Kromě mnoha civilních sil byl IV také používán četným vojenským personálem, včetně Japonska, Spojených arabských emirátů, Egypta, Botswany, Chile, Pákistánu a dalších. Většina vojenských použití tohoto letadla zahrnuje přepravu vysoce postavených vojenských velitelů a vedoucích pracovníků. Pokud chcete jedno z těchto letadel, pravděpodobně zaplatíte 9 až 24 milionů dolarů v hotovosti.

 

106. Boeing 747-400 Custom

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Lze přizpůsobit čímkoli komplikovaným 
Odhadované výrobní náklady: 228-260 milionů dolarů *

Můžete si koupit špičkové modely těchto letadel za 300 dolarů, ale skutečné modely budou stát stovky milionů. Boeing 747-400 Custom je, jak název napovídá, upravený 747-400. Princ Al Waleed bin Talal je majitelem tohoto letadla, které vybavil zlatým trůnem, jídelnou pro 14 osob, dvěma luxusními ložnicemi a týmem jedenácti letušek.

Boeing 747-400 Custom @DreamworldTV/Youtube.com

Širokoúhlé letadlo váží 404 600 liber a může létat 614 mil za hodinu s dosahem 8 357,4 mil. Letadlo bylo poprvé představeno v pozdních 1980 a od té doby se bohatí soukromí majitelé rozhodli přizpůsobit interiér 747 a přeměnit své trysky na miniaturní létající paláce.

 

107. Boeing 747-430 Custom

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Zlaté záchodové rukojeti
Odhadované výrobní náklady: 220 milionů dolarů*

Brunejský sultán, jak již bylo zmíněno, má obrovskou sbírku drahých věcí. Pokud se podíváte blíže na jeho soukromé letadlo, uvidíte, že cena 220 milionů dolarů není šok. Samotný Boeing 747-430 stojí jen 100 milionů dolarů, ale sultán utratil více než 200% této ceny, aby ho upravil a přeměnil na mini-palác.

Boeing 747-430 Vlastní @samanthabiag/Pinterest.com

 

Interiér modelu 430 je plný kůže, ušlechtilého dřeva a zlata. Dokonce i rukojeť toalety je vyrobena ze zlata, stejně jako umyvadla. Náklady 220 milionů dolarů jsou kapesné pro sultána, který má čisté jmění 20 miliard dolarů.

 

108. C-17A Globemaster III

Výrobce: McDonnell Douglas, Boeing
Speciální funkce: Víceúčelové letadlo Air Force
Odhadované výrobní náklady: 340 milionů dolarů*

C-17A Globemaster III je vojenský letoun vyvinutý společnostmi McDonnell Douglas a Boeing ve společné spolupráci. Letadlo je často vidět v taktických leteckých dopravních misích a přepravě nákladu a vojáků po celém světě. Mezi jeho další povinnosti patří upuštění a medevac. C-17A je ve výzbroji letectva.

C-17A Globemaster III ©Karolis Kavolelis/Shutterstock.com

 

C-17A vyžaduje tříčlennou posádku a má cestovní rychlost 520 mil za hodinu. V roce 2017 je v armádě 222 letounů C-17. Podle Business Insider je toto letadlo "snadno rozpoznatelné" vojenským personálem, zejména těmi, kteří jsou umístěni v bojových zónách v zahraničí.

 

109. Airbus A340-300 Custom

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce: High-Tech přestavby
Odhadované výrobní náklady: 350–500 milionů USD*

Toto bohaté soukromé letadlo stojí mezi 350 miliony a 500 miliony dolarů, což by mohlo překvapit lidi, kteří jsou obeznámeni s cenou Airbusu A340-300, protože je to jen zlomek toho. Ruský podnikatel Alisher Usmanov, jeden z nejbohatších mužů Ruska, vlastní na zakázku A340-300, do kterého nalil stovky milionů dolarů.

Airbus A340-300 Vlastní @wattpad/Pinterest.com
 

Usmanovovo letadlo je registrováno na ostrově Man a podnikatel ho pojmenoval "Bourkhan" po svém otci. Úpravy včetně high-tech rozšíření, konverzí, interiérů a VIP kabin. Letadlo nabízí mnohem více pohodlí a prostoru než běžný Airbus.

 

110. Airbus ACJ319NEO

Výrobce:  Airbus
Speciální funkce: 1 003 metrů čtverečních podlahové plochy
Odhadované výrobní náklady: 99,5 milionu USD*

Jedná se o špičkovou výkonnou verzi Airbusu A319. ACJ319NEO má čtyřikrát větší velikost kabiny než běžné obchodní trysky, i když jeho rozpětí křídel a vnější délka jsou podobné. Neo má půdorys 1 033 čtverečních stop, což je čtyřnásobek plochy konkurenčních letadel.

Airbus ACJ319NEO @wcolby/Youtube.com

Letadlo je také tišší než jiné soukromé trysky a je vybaveno nemocničním systémem filtrace vzduchu s relativní vlhkostí 20%. Neo může létat nepřetržitě až 15 hodin a jednou z jeho nejlepších funkcí je Smart Cabin, která umožňuje ovládat funkce kabiny stisknutím tlačítka.

 

111. Neviditelný bombardér B-2 Spirit

Výrobce: Northrop Grumman
Speciální funkce: Bombardér má stejný radarový podpis jako malý pták
Odhadované výrobní náklady: 2 miliardy dolarů*

Historie tohoto stealth bombardéru sahá až do studené války, kdy si Northrop Grumman uvědomil, že musí být schopen zaútočit na důležité sovětské cíle a vstoupit do vzdušného prostoru SSSR. B-2 Spirit je těžký strategický bombardér a jediný letoun schopný nést zbraně vzduch-země v konfiguracích stealth.

@ebaumsworld/Pinterest.com

 

Stealth bombardér má stejný radarový podpis jako malý pták, což mu umožňuje proklouznout kolem nepřátelské obrany a provádět útočné mise ve výškách až 50 000 stop. Letadlo stojí 2 miliardy dolarů, takže je v Kongresu kontroverzní. K dnešnímu dni bylo vyrobeno pouze dvacet jedna těchto bombardérů.

 

112. Boeing 767-33A ER

Výrobce: N / A 
Speciální funkce: N / A
Odhadované výrobní náklady: ($ 00.00 *)

Roman Abramovič, majitel Chelsea FC, vlastní jedno z nejluxusnějších soukromých letadel na světě. Boeing 767-33A ER je přezdíván "The Bandit" a stojí až 80 milionů dolarů. Není to jediné Abramovičovo letadlo, ale pravděpodobně nejluxusnější. Bandita vypadá jako vzdušný palác s přepychovým barokním kovovým dekorem.

Boeing 767-33A ER ©Fasttailwind/Shutterstock.com

Jet může ubytovat až 30 osob a má plně vybavenou kuchyň - bez kuchyňského koutu. Letadlo je také plně vybaveno banketovou síní a zlatým kováním téměř na všem. K dispozici je také systém protiraketové obrany pro případ, že by se někdo pokusil letadlo sestřelit.

 

113. Bombardier Global 7000/7500

Výrobce:  Bombardier
Speciální funkce: Větší kabina než konkurenční letadla 
Odhadované výrobní náklady: 73 milionů dolarů*

Stejně jako jeho sesterské letadlo 7000, Bombardier 8000 je ultra dálkové obchodní letadlo. Program stál 1 miliardu dolarů a přišel s určitým zpožděním kvůli přepracování křídla. Bombardier však dostal program zpět na trať a 7500 vstoupil do služby v roce 2018. Časový harmonogram pro 8000 ještě nebyl stanoven.

Bombardier Global 8000 @BaroqueAviation/Twitter.com

7500, rebranding 7000, je o 11 stop a 3 palce delší než původní Global. Kabina je navíc o třetinu delší než konkurenční modely a nabízí cestujícím čtyři sedadla. Trh 7500 je zaměřen na superbohaté jednotlivce a popisuje letadlo jako nejdelší, největší a nejluxusnější soukromé letadlo, které kdy bylo postaveno.

 

114. Boeing Business Jet 2

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Větší kabina a nákladový prostor
Odhadované výrobní náklady: 70–80 milionů USD*

Boeing Business Jet 2 je součástí řady BBJ. BBJ2 je proudové dopravní letadlo určené výhradně pro obchodní trh. Vychází z dopravního letadla 737, ale byl obnoven z hlediska komfortu. BBJ2 má o 25% větší kabinu a 100% větší nákladový prostor než BBJ1. Příkladem majitele BBJ je miliardář Mukesh Ambani, který také vlastní Falcon 900EX.

Boeing Business Jet 2 @BaroqueAviation/Twitter.com

 

BBJ2 je někdy dokonce používán vládami pro VIP dopravu a trysky nyní znovu zažívají svůj rozkvět. Po roce 2008 se BBJ dostaly pod palbu kritiky jako zbytečné firemní výdaje, ale jejich prodeje za posledních patnáct let opět vzrostly.

 

115. Boeing Business Jet Max 8

Výrobce:  Boeing
Speciální funkce: Lepší dojezd a nižší spotřeba paliva 
Odhadované výrobní náklady: 99 milionů dolarů*

Podobně jako u obchodního letadla Boeing dochází v této sérii k několika vzrušujícím vývojům (ještě více vzrušujícím než 2). BBJ Max 8 je variantou modelu 737 a bude vybaven zcela novými motory CFM LEAP-1B, které nabízejí o 13 % nižší spotřebu paliva.

Boeing Business Jet 8 @altimapalmbeach/Twitter.com

 

8 bude mít také dosah 6,235 mil a měl svůj první let v roce 2018. Max 9 je na stole, i když toto letadlo je stále ve vývoji. Max 8 stojí kolem 99 milionů dolarů, což je o 8 milionů dolarů více než 7 a o 9 milionů dolarů méně než nadcházející 9.

 

116. Airbus ACJ350 Custom

Výrobce: Speciální funkce Airbus
Speciální funkce: Dolet 12 400 mil 
Odhadované výrobní náklady: 366 milionů USD*

Dva motory Rolls-Royce-Trent pohánějí toto dálkové soukromé letadlo, které může cestovat 12,400 XNUMX mil bez zastavení. To je dostatečně velký rozsah na to, aby uskutečnil jakýkoli nepřetržitý let na planetě. ACJ350 lze také přizpůsobit s docela divokými nápady. Lufthansa Technik ukázala příklad stylové individualizace interiéru s výstavbou penthousu v ACJ350.


Airbus ACJ350 Custom @Lufthansa Technik Group/Youtube.com
 

Lufthansa nazývá koncept "Welcome Home" a má obývací pokoj, VIP ložnici, VIP koupelnu, kancelář a obývací prostor. K dispozici je dokonce i salonek pro hosty, jídelna pro osm osob a plně vybavená spížní kuchyň, kde si můžete připravit spoustu luxusních jídel.

 

117. Boeing 787-8 BBJ

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: Aerodynamické vlastnosti
Odhadované výrobní náklady: 239 milionů dolarů*

Boeing 787-8 BBJ je soukromá trysková verze 787. Přestavba dopravního letadla není snadný úkol a není divu, že zakázkové soukromé letouny stojí více než 200 milionů dolarů. Mají také schopnost létat déle než osmnáct hodin. BBJ 787 má motory s nízkou spotřebou paliva, aerodynamické vlastnosti a nižší provozní náklady.

Boeing 787-8 BBJ @swissspotter/Twitter.com

Jedním z neidentifikovaných zákazníků byl fanoušek 787 BBJ, který si objednal tato letadla v hodnotě 564 milionů dolarů. 787-8 byl prvním startem tohoto soukromého letadla 787 a od té doby Boeing přidal modely -9 a -10.

 

118. Boeing Saab T-7 Red Hawk

Výrobce: Boeing, Saab
Speciální funkce: Levnější a rychlejší výrobní linka
Odhadované výrobní náklady: 26,2 milionu USD*

Boeing Saab T-7 Red Hawk, který se původně jmenoval Boeing TX, je proudový cvičný letoun vyráběný jako součást partnerství mezi společnostmi Boeing a Saab. Dne 27. září 2018 vybralo americké letectvo trenéra jako vítěze soutěže, která měla určit, které letadlo nahradí Northrop T-38 Talon.

. Boeing Saab T-7 Red Hawk @Jakepor21/Twitter.com

Red Hawk bude vybaven novým softwarem vyvinutým společností Saab, který pomůže zlevnit a zrychlit vývoj. Výrobní linka T-7A je pokročilá a digitalizovaná, takže montáž ocasní části s křídly trvá jen půl hodiny. Boeing bude v budoucnu nabízet ozbrojenou verzi T-7, která nahradí stárnoucí flotily F-5 společností Dassault Alpha a Northrop po celém světě.

 

119. Boeing 747-8I model

Výrobce: Boeing
Speciální funkce: 4,844 čtverečních stop dvouplošník 
Odhadované výrobní náklady: ($ 00.00 *)

Joseph Lau, miliardář a realitní developer z Hongkongu, má hodnotu 13,7 miliardy dolarů. Je bývalým předsedou čínských stavů, a ačkoli se jeho čisté jmění poněkud změnilo (nyní je na útěku před zákonem), kdysi létal ve velkém stylu a vlastnil soukromé letadlo v hodnotě 153 milionů dolarů. Boeing 747-8I VIP je jednou z mnoha extravagancí, které Lau vlastní.

Boeing 747-8I model ©Rebius/Shutterstock.com

 

Je také oddaným sběratelem vín a vášnivým uměleckým magnátem. Jeho soukromé letadlo je vybaveno barem, středně velkou konferenční místností, luxusními kajutami pro hosty a posilovnou. Tryskáč zabírá dvě paluby a poskytuje Lauovi a jeho cestujícím podlahovou plochu o rozloze 4 844 čtverečních stop.

 

120. Bombardier Global 8000

Výrobce:  Bombardier
Speciální funkce: Ultra dálkové letadlo
Odhadované výrobní náklady: (00,00 dolarů *)

To mají společného Céline Dion a Bill Gates. Zpěvák a magnát vlastní soukromé tryskáče Bombardier 8000, z nichž každý má hodnotu 66 milionů dolarů. Letadla nové generace vstoupila do služby v roce 2019 a rychle získává popularitu mezi superbohatými. Dvoumotorové soukromé letadlo pojme sedmnáct cestujících.

Bombardier Global 8000 @BaroqueAviation/Twitter.com

Má kapacitu ultra dlouhých letů, která jej odlišuje od konkurence. Soukromé letadlo také nabízí mnoho možností designu, protože apartmány jsou postaveny zcela individuálně podle specifikací majitele. Letadlo má dosah 9,091.3 mil a od března 2021 Bombardier postavil padesát těchto trysek.


Zdroj: mx.investing.com