Létající taxíky jsou po desetiletí sci-fi stálicí, ale jeden provozovatel řekl, že jsou konečně blízko realitě, nejprve ve Spojených státech a poté ve Spojených arabských emirátech a Indii.
"To, co jsme dříve považovali za sci-fi, je nyní vědeckým faktem," řekl agentuře AFP na Dubai Airshow Billy Nolen, bezpečnostní ředitel společnosti Archer Aviation.
"Děje se to, je to skutečné a uvidíte to na trhu v roce 2025," dodal.
Zprávy o futuristických letadlech převážejících pasažéry nad městy a jejich silnicemi ucpanými auty se objevují už léta a evokují obrázky kresleného seriálu The Jetsons ze 1960. let.
Přesto se očekává, že regulační schválení amerického Federálního úřadu pro letectví pro Archer's Midnight, čtyřmístné, elektricky poháněné letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), se očekává již v roce 2025.
To spustí "téměř souběžnou" certifikaci ve Spojených arabských emirátech, řekl Nikhil Goel, obchodní ředitel společnosti Archer, mezi jejíž hlavní podporovatele patří Mubadala, emirátský státní investiční fond.
Očekává se, že lety do Spojených arabských emirátů budou zahájeny v roce 2026 na dvou počátečních trasách: z letiště v Dubaji do luxusní čtvrti Palm a z letiště Abú Zabí do Corniche v centru města.
"Očekáváme, že poptávka bude větší, než jsme schopni zvládnout. Ceny budou zpočátku relativně prémiové," řekl pan Goel.
"Ale postupem času nasadíme stovky letadel ve Spojených arabských emirátech, což také výrazně sníží cenu."
Ve stejnou dobu budou zahájeny lety do Nového Dillí, Bombaje a Bengalúru, řekl Goel a označil Indii za "opravdu, opravdu velký trh".
Testovací lety pro Archer's Midnight v současné době probíhají v Kalifornii a konkurenční firma Joby provedla své první experimentální cesty v New Yorku.
Midnight má tucet vrtulí – nezávisle zapojených a poháněných, aby se minimalizovalo riziko "katastrofického" selhání – a křídlo, které mu umožňuje plachtit v případě, že se již nemůže udržet ve vzduchu.
Bude schopen se plně dobít za šest nebo sedm minut, které zabere výměna cestujících mezi jízdami, a má současný maximální dojezd asi 160 kilometrů (100 mil) při rychlosti asi 240 km za hodinu.
Létání s letadlem je jednoduché, řekl pan Goel, který trval na tom, že 12leté dítě na simulátoru se to naučí za 20 minut.
Lety budou rezervovány jako sdílené jízdy a zpočátku budou stát asi 4 až 5 dolarů za osobní míli, než během dvou nebo tří let klesnou na polovinu, dodal Goel.
Vzhledem k tomu, že létající taxíky brázdí stávající trasy helikoptér a jsou teoreticky bezpečnější, levnější a šetrnější k životnímu prostředí než helikoptéry, existuje značný prostor pro rozšíření, uvedla společnost.
"Navrhli jsme tento obchodní případ tak, aby fungoval v městském prostředí, řekněme od letiště až po centrum města," řekl pan Goel.
"Má zcela nulové emise, je plně udržitelný, je šetrný k životnímu prostředí, má asi 100krát nižší hlučnost než konvenční vrtulník.
"Takže je to také velmi přátelské k sousedům."
Zdroj: rte.ie