17. 12. 2020 (MF) - Rok 2020 uběhl jako voda a za pár dní přivítáme rok nový. Pro Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR) to měl být výjimečný rok. Rok plný oslav a milých setkání. HZS ČR si chtěl v rámci akcí naplánovaných v průběhu celého roku, po celé České republice, připomenout 20 let fungování v novém krajském uspořádání.
V lednu jsme v našem článku k slavnostnímu koncertu v Aule Českého vysokého učení technického v Praze – Betlémské kapli, který měl odstartovat celou řadu akcí, připomněli, co se stalo tak zásadního před 20 lety.
Hasičský záchranný sbor ČR měl do 31. 12. 2000 nepoměrně složitější organizační strukturu, než je tomu dnes. Tehdejší Ředitelství HZS ČR spravovalo 82 přímo řízených součástí (73 HZS okresů, 4 HZS měst, 5 vzdělávacích a technických zařízení MV). Změnou krizové legislativy, zejména přijetím zákona o HZS ČR (zák. č. 238/2000 Sb.), zákona o integrovaném záchranném systému (zák. č. 239/2000 Sb.), a krizového zákona (zák. č. 240/2000 Sb.), došlo k zásadní změně systému, podle kterého HZS ČR nově sestává z Generálního ředitelství HZS ČR, 14 HZS krajů, školy a od roku 2008 se přidal také Záchranný útvar HZS ČR v Hlučíně.
Od 1. 1. 2001 byl v České republice zákonem č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, také nově zaveden pojem ochrana obyvatelstva. Ve smyslu tohoto zákona je ochrana obyvatelstva chápána jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva a další opatření k zabezpečení jeho života, zdraví a majetku. Ochrana obyvatelstva zahrnuje úkoly civilní obrany (civilní ochrany) vyplývající z mezinárodního humanitárního práva definované Ženevskými úmluvami. Současně s přijetím tohoto zákona byl realizován převod civilní ochrany z působnosti ministerstva obrany do působnosti ministerstva vnitra (respektive Hasičského záchranného sboru České republiky).
Vlastně, rok 2020 byl v mnoha ohledech velmi výjimečný. Jen trochu jinak, než jsme si to plánovali. Místo oslav jsme celý rok plnili úkoly, kterými jsme chránili obyvatelstvo před šířením nového koronaviru, a tím jsme vlastně připomněli veřejnosti, čím je HZS ČR tak výjimečný a nepostradatelný. Za odměnu jste nám celý rok psali velmi pozitivní a milé příspěvky nejen na naše sociální sítě, kterými jste nám děkovali za naši práci, čehož si velmi vážíme. Všichni jsme si uvědomili, jak umíme v těžkých chvílích držet při sobě, což je velmi důležité.
Abychom si přece jen připomněli práci hasičů od roku 2001 po současnost, připravili jsme pro Vás z každého HZS kraje a součásti HZS ČR jednu největší či nejvýznamnější událost, kterou řešili naši kolegové v uplynulých 20 letech.
HZS hl. města Prahy
Požár Průmyslového paláce na pražském holešovickém výstavišti
Ve čtvrtek, 16. října 2008, krátce po 19. hodině došlo v Praze k jednomu z největších požárů v historii České republiky. Začal hořet Průmyslový palác na pražském holešovickém výstavišti.
Podle prvního volajícího se jednalo o požár stánku vystavovatele v levém křídle Průmyslového paláce. Výška plamenů byla přibližně dva metry. Další ohlášení přišlo za dvě minuty. Volající oznamoval, že celé levé křídlo Průmyslového paláce je v plamenech. Poté se rozdrnčely všechny telefony a do příjezdu první jednotky PO na místo zásahu obdrželo KOPIS téměř 50 oznámení.
V první fázi byly k případu vyslány jednotky hasičských stanic (HS) č. 3, 1, 6 a 10. Současně k zásahu vyjel i řídící důstojník směny B. Vzhledem k četnosti i charakteru oznámení na linku 150 ještě před příjezdem první jednotky na místo zásahu, operační důstojník rozhodl o vyslání dalších jednotek. K zásahu tak vyjely jednotky ze stanic 2, 4, 5, 7 a 8.
První jednotka HZS hl. m. Prahy z Holešovic byla na místě za tři minuty – v 19.20 hodin. Za další minutu byla na místě jednotka centrální stanice HS – 1 a řídící důstojník směny. V tomto okamžiku již bylo celé levé křídlo Průmyslového paláce zasaženo požárem v plném rozsahu.
Prvotním průzkumem je zjištěno, že v objektu se nikdo nenachází. Ve spolupráci s bezpečnostním technikem se vyhodnocují další možná nebezpečí. V okolních objektech výstaviště probíhají kulturně společenské a sportovní aktivity.
KOPIS po konzultaci s velitelem zásahu doporučuje organizátorům všechny akce v areálu ukončit. Kolem místa požáru se shromažďuje značné množství lidí. Ve spolupráci s Policií ČR se podaří dostat dav do bezpečné vzdálenosti. Dále je nutné zajistit hladký dojezd dalších cisteren. Jsou zde automobily, které je nutné odklidit.
Stručný časový sled události:
16. října
- 19:22 - byla na místo vyslána HS č. 4 a velitel zásahu požádal o vyslání velkého množství vozidel ZZS A PČR na místo události
- 19:23 - odeslána SMS všem SDH v Praze
- 19:29 - byl vyhlášen třetí stupeň poplachu
- 19:30 - doporučena evakuace všech osob v prostoru na a okolo Výstaviště
- 19:32 až 20:10 – nahlásilo se 24 DH a vyjelo na místo zásahu
- 19:40 – došlo ke zřícení střechy objektu
- 19:59 – zřízen štáb VZ – zřízeny tři bojové úseky
- 20:42 – dva zranění hasiči – popáleniny – jeden ošetřen na místě, druhý odvezen na ošetření do nemocnice
- 20:46 – lokalizace požáru
- 21:00 – dle předběžných informací se ve sklepě nachází větší množství rtuti
- 22:40 – některé jednotky jsou již odesílány zpět na své základny
- většina jednotek JSDH byla odeslána zpět na svoji základnu
- 23:30 – na místě probíhá stále šetření příčiny vzniku požáru
17. října
- 00:06 – na místě zůstavají jednotky JSDH Lysolaje, Horni a Dolní Měcholupy na dohašování ohnisek
- 06:19 – na místě v tuto chvíli stále zasahují hasiči
- 10:10 – probíhá došetřování za přítomnosti Policie ČR a HZS ČR
18. října
- 19:20 – na místě požáru bylo ukončeno vyšetřování
Zásah byl nesmírně složitý z hlediska nasazení sil a prostředků. Bylo nasazeno celkem 9 jednotek hasičů HZS hl. města Prahy (33 požárních automobilů, 152 hasičů), 25 jednotek SDH obcí (36 požárních automobilů, 152 hasičů) a zálohové jednotky HZS Středočeského kraje (2 požární automobily, 10 hasičů) a 75 hasičů z HZS hl. města Prahy.
Všechny síly a prostředky bylo nutné nasadit tak, aby nedocházelo k dalšímu šíření požáru. Za tímto účelem byla vytvořena vodní stěna mezi levým křídlem a střední částí objektu. Tento záměr se podařilo realizovat i díky několika pozitivním okolnostem, které celý případ doprovázely. Ideální bezvětří umožnilo provádět kvalitní zásah ze všech stran a velké nástupní plochy umožňovaly dostatečné rozvinutí výškové požární techniky.
Tento požár se svým rozsahem a následky řadí k největším v historii České republiky. Odhadnutá škoda byla stanovena na jednu miliardu korun.
Příčina vzniku požáru bylo vzplanutí hořlavých předmětů na vařiči v kuchyňce jednoho z výstavních stánků.
Podrobnosti k této mimořádné události naleznete na:
http://165.hasicipraha.cz/v-praze-doslo-k-jednomu-z-nejvetsich-pozaru-posledni-doby-horel-prumyslovy-palac/
HZS Středočeského kraje
Bývalé mrazírny v Mochově zničil rozsáhlý požár
V pátek, 23. února 2018, krátce před desátou hodinou přijala operátorka tísňové linky HZS Středočeského kraje informaci o požáru ve skladovací hale v bývalém areálu mochovských mrazíren v okrese Praha-východ.
Vzhledem k velkému počtu volajících a upřesňujících zpráv o rozsahu požáru rozhodl operační důstojník ihned o vyhlášení druhého stupně požárního poplachu a k události vyjelo deset hasičských jednotek.
Při příjezdu první jednotky na místo se požár nekontrolovatelně šířil v opláštění budovy a nabíral na intenzitě, velitel zásahu proto rozhodl o vyhlášení třetího poplachového stupně. K požáru tak postupně zamířily další jednotky i ze širšího okolí a v rámci mezikrajské pomoci byla na místo vyslána také technika z několika stanic HZS hl. města Prahy.
Objekt o rozměrech 80 x 100 metrů, ve kterém bylo uskladněno přibližně tři tisíce dřevěných palet s bramborami, byl rozdělen do tří bojových úseků. Protože zprvopočátku hořela převážně tepelná izolace pod plechovým opláštěním budovy, stoupal z objektu hustý černý dým. Na místo proto také byla povolána Chemická laboratoř Kamenice. Operační středisko zároveň informovalo starosty okolních obcí, aby se situací seznámili občany s doporučením omezit větrání. Vzhledem k tomu, že se požár nacházel v blízkosti dálnice D11 a kouř ohrožoval i bezpečnost provozu, byla na části úseku kolem Mochova snížena maximální povolená rychlost.
I přes veškerou snahu se hasičům stále nedařilo dostat požár pod kontrolu. Velitel zásahu proto rozhodl o vyhlášení zvláštního stupně požárního poplachu a požádal o další posily. Na místě se tak sjelo přes
padesát jednotek hasičů. Požárem narušená hala byla poměrně nestabilní, proto probíhal zásah pouze z vnějšku a převážně z výškové techniky. V odpoledních hodinách se zřítila část jedné z obvodových stěn a poté se propadl i kus střechy. O pomoc tak byla požádána Letecká služba Policie ČR, která pomocí bambi vaku provedla několik shozů vody dovnitř požářiště.
Ve večerních hodinách neměli hasiči požár stále ještě pod kontrolou, ale už nehrozilo, že by se dostal mimo vlastní budovu. Na poradě štábu velitele zásahu bylo rozhodnuto o vyžádání Záchranného útvaru HZS ČR Zbiroh a Hlučín se speciální těžkou technikou a došlo k první redukci zasahujících jednotek.
V sobotu dopoledne byly za pomoci těžké techniky strženy tři obvodové stěny, což hasičům umožnilo dostat se k ohniskům, která stále nebyla dohašena. V odpoledních hodinách mohl velitel zásahu konečně oznámit operačnímu středisku lokalizaci požáru. Postupně byl stupeň požárního poplachu snižován a v půl šesté se dostal na nejnižší první. Ve 22 hodin bylo na místě už jen čtrnáct hasičů, kteří do nedělního rána zajišťovali dohlídku.
Podrobnosti k této mimořádné události naleznete na:
https://www.hzscr.cz/clanek/byvale-mrazirny-v-mochove-znicil-rozsahly-pozar.aspx
HZS Jihočeského kraje
Dopravní nehoda patrového autobusu u Nažidel
V sobotu, 8. března 2003, se z rakouských Alp vracel lyžařský zájezd plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary, pořádaný chomutovskou cestovní kanceláří. Nedaleko osady Nažidla, několik kilometrů za hraničním přechodem Dolní Dvořiště, vjel autobus do protisměru, převrátil se na bok a spadl ze sedmimetrového srázu. V té době sedělo v horním patře autobusu 40 z 52 cestujících.
Přibližně 20 minut po 20. hodině bylo na tísňovou linku 155 přijato první oznámení o dopravní nehodě. Na OPIS HZS Jihočeského kraje, územního odboru Český Krumlov, byla nahlášena tato mimořádná událost ve 20:24 hodin. Ve 20:25 vyjeli k nehodě první jednotka HZS ze stanice Kaplice a první tým ZZS Český Krumlov. Ti dorazili na místo zásahu ve 20.31 a ihned zahájili záchranné práce. Bylo jasné, že se jedná o nehodu obrovských rozměrů.
Situaci na místě zásahu popsal řídící důstojník pplk.. Pavel Vejvara, který dorazil o chvíli později, než první záchranáři.
„Už cestou jsem potkával sanitky, které odvážely zraněné. Na místě nehody se právě jedna skupina hasičů snažila nadzvednout pomocí pneumatických vaků autobus a vyprostit ženu pod ním zaklíněnou. Řada zraněných byla vynášena nahoru na silnici, kde je nakládaly sanity. Další skupiny hledaly ostatní zraněné cestující. Jeden lékař tuto práci řídil, mrtví byli dáváni stranou. Cestující ve spodním patře autobusu na tom byli podle jeho slov poměrně dobře, horní patro bylo naopak celé značně zdemolované.
„Bohužel jsme nevěděli, kolik osob v autobusu vlastně jelo. Měl jsem obavy, že někoho najdeme příliš pozdě,“ říká.
Ve 21:37 byl vyproštěn poslední zraněný člověk, ve 21:50 poslední usmrcený. Zásah byl ukončen v 00:13 po půlnoci. Druhý den pokračovaly práce na likvidaci následků dopravní nehody. Ty trvaly 7 hodin. Místo bylo předáno Správě a údržbě silnic Český Krumlov v neděli, 9. března ve 14:00 hodin.
Na místě události zasahovalo v den nehody přes 70 záchranářů, z toho bylo 43 hasičů. Záchranné práce trvaly po dobu 3 hodin. Následující den ještě 14 příslušníků HZS ÚO Český Krumlov pracovalo na vyproštění vraku autobusu a odstraňování následků nehody.
Následky nehody byly tragické. 17 cestujících zahynulo na místě, dva v nemocnici a jeden zemřel na následky nehody v roce 2005. Podle znaleckého posudku jel řidič, který byl přepravcem jednorázově najat, v prudkém klesání rychlostí 118 km za hodinu. Také bylo zjištěno, že neoprávněně pozměnil osvědčení o způsobilosti řidiče. Na základě nepřizpůsobení rychlosti jízdy a padělání dokladů byl řidič odsouzen za obecné ohrožení k trestu osmi let.
Dopravní nehoda autobusu u Nažidel je považována za nejtragičtější nehodu autobusu v historii České republiky. Ukazuje, jak je důležitá spolupráce všech složek IZS a hlavně, k jakému výraznému posunu, co se týče jejich spolupráce při likvidaci mimořádných událostí, se za následující roky, tedy od roku 2003 do současnosti, dospělo. Došlo ke zdokonalení taktických postupů, a to jak u jednotlivých složek IZS, tak u jejich společného zásahu, dále ke zdokonalení typových činností, komunikace na místě zásahu a spolupráce s psychology, kteří zajišťují posttraumatickou péči.
HZS Plzeňského kraje
Čerpání vody do Vodárny Plzeň
V noci z pondělí, 7. října 2019 na úterý, 8. 10. 2019, došlo k úniku látek na impregnaci dřeva z výrobního areálu firmy Holz Schiller v Klatovech do toku Drnového potoka, který je jedním z významných přítoků řeky Úhlavy, jež zásobuje město Plzeň pitnou vodou. Koncentrace nebezpečné látky ve vodě byla velmi vysoká. Šlo o látku nebezpečnou pro zdraví a vysoce toxickou pro vodní organismy.
Nebezpečná látka (impregnační látka Impralit - BSK effect) postupovala blíže k Plzni. Povodí Vltavy i laboratoř Vodárny provádělo průběžná měření.
Dne 12. října 2019 v 18:00 hodin bylo v zasedací místnosti Kanceláře technického náměstka primátora svoláno jednání pracovní skupiny krizového štábu MMP pro vodárenství, kde bya přijata následující opatření. V nočních hodinách ze soboty 12. října na neděli 13. října začalo upouštění přehradní nádrže Nýrsko (8 - 9 m3/s), aby došlo k naředění vody v Úhlavě a propláchnutí (pročištění) koryta řeky od nebezpečné látky. V odběrném místě u obce Štěnovice byly pravidelně odebírány vzorky z řeky Úhlavy.
Úpravna vody zásobující město Plzeň a okolí byla odstavena v neděli v 19.55 hodin, čímž se zabránilo vniknutí kontaminované vody do úpravny. Jádro znečištění dorazilo k odběrnému místu vodárny dle odhadů kolem půl druhé v noci, od té doby kulminace klesala. Koncentrace nebezpečné látky ve vodě byla ale pořád velmi vysoká.
Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o náhradním zásobování Vodárny Plzeň vodou z řeky Radbuzy, které bylo realizováno od poledne 14. října 2020 a trvalo do odpoledních hodin 15. října 2020. Nasazena byla čtyři velkokapacitní čerpadla, pomocí nichž se přes noc dodávalo 260 litrů vody za sekundu. V dopoledních hodinách se kombinací čerpadel podařilo dostat průtok až na 310 litrů za sekundu. Vzdálenost, na kterou byla voda čerpána, se pohybovala od 500 do cca 660 m. Dopravní vedení procházelo i pod hladinou řeky Radbuzy. Byl tak zabezpečen průtok, který byl požadován Vodárnou Plzeň. Takto masivní nasazení velkokapacitních čerpadel pro dodávku vody pro obyvatelstvo nemělo v České republice obdobu.
Celkem bylo do akce zapojeno 25 jednotek hasičů a využita byla i mezikrajská výpomoc. 15. října 2019 byl stav zredukován na sedm jednotek. Čtyři jednotky HZS Plzeňského kraje, jedna jednotka Středočeského kraje, jedna z Karlovarského kraje a ZÚ Zbiroh. Dobrovolné jednotky byly odeslány na základny.
Podrobnosti k této mimořádné události naleznete na:
https://www.hzscr.cz/clanek/vzpominka-ke-20-vyroci-vzniku-hasicskeho-zachranneho-sboru-cr.aspx
https://youtu.be/zDBEYUe72O4
Zdroj: úvodní stráka HZSCR