eCall – je celoevropský systém automatického tísňového volání z vozidla, který rychle a přesně lokalizuje a identifikuje dopravní nehodu.
Jak eCall funguje?
Palubní systém eCall umí v případě nehody spustit tísňové volání, které se automaticky spojí s nejbližší tísňovou službou – v České republice je to Telefonní centrum tísňového volání 112 (TCTV 112). Spuštění tísňového volání aktivuje buď manuálně cestující v havarovaném autě, nebo jej aktivují senzory ve vozidle. Po aktivaci eCall naváže hlasové i datové spojení s tísňovou linkou. Cestující tak mohou komunikovat s operátorem tísňové linky a ten zároveň obdrží i základní data o nehodě, a to především přesnou polohu, čas, identifikaci vozidla a to, zda byl systém spuštěn manuálně nebo automaticky.
Kdy dojde k aktivaci eCall?
eCall může aktivovat cestující v autě speciálním tlačítkem umístěném na vhodném místě v autě. Manuální aktivace je pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.
Kromě tlačítka je eCall aktivuje také prostřednictvím speciální zabudované jednotky, která na základě informací z CAN sběrnice automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) při aktivaci alespoň dvou čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě a výše zmíněného transportního protokolu okamžitě po srážce informaci do centra tísňového volání.
Jak pak probíhá eCall volání?
Zabudovaný systém eCall má v sobě SIM kartu libovolného mobilního operátora, prostřednictvím které se hlasově i datově spojí s tísňovou linkou. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě O2 je doručeno do místně příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce.
Výhody eCall
Hlavní výhodou systému eCall, která zachraňuje životy, je poskytnutí přesné informace o místě nehody. Tísňové služby jsou okamžitě informovány o přesné lokalizaci místa nehody. To vede ke značnému zkrácení času záchrany postižených osob.
Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech pomůže systém eCall. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění.
(zdroj informací – kpt. Mgr. Nicole Zaoralová, tisková mluvčí MV-GŘ HZS ČR)
Vendula Matějů
tisková mluvčí HZS Jihočeského kraje
tel: 950 230 360
mobil: 725 035 023
e-mail:
vendula.mateju@jck.izscr.cz
Zdroj + foto: HZS Jihočeského kraje