Čtvrtek, 11. února 2021 - Každoročně se 11. 2. označuje jako Evropský den linky 112. Nejinak je tomu i letos. Tento svátek není jen připomenutím jednotného tísňového čísla, ale také práce mnoha operátorů a operátorek, kteří jej obsluhují.
Linku 112 zajišťují hasičské záchranné sbory jednotlivých krajů ve svých Telefonních centrech tísňového volání (TCTV), kde se přijímá také volání na lince 150. Telefonní centrum tísňového volání v Brně přijalo v roce 2020 na obou linkách 224 951 hovorů (z toho 27 782 na lince 150 a 197 169 hovorů na lince 112). Oproti roku 2019 se jejich počet zvýšil o 4 015 hovorů. Průměrně se tak uskutečnil 1 hovor téměř každé 2,5 minuty.
Ve většině případů se jednalo o zneužití tísňové linky, což je dlouhodobě sledovaný jev. Často se toho dopouštějí malé děti, kterým rodiče půjčují telefon na hraní. Z celkového množství přijatých hovorů bylo odesláno 31 280 datových vět (8154 směřovalo k HZS, 8968 k Polici ČR a 14 158 k ZZS).
Uplynulý rok byl navíc specifický. S příchodem nákazy COVID-19 se zvýšil také počet hovorů na tísňovou linku 112. V této souvislosti je však nutné připomenout, že k problematice COVID-19 je kompetentní informační linka 1212, zatímco tísňová linka 112 slouží pouze v případě bezprostředního ohrožení.
Výhodou linky 112 je, že díky případnému přelivu hovorů mezi kraji je garance, že se občan v nouzi vždy dovolá, a to i bez kreditu a SIM karty v telefonu. Díky jazykové vybavenosti operátorů mohou linku využít osoby nehovořící českým jazykem. Operátoři jsou schopni odbavovat tísňové hovory v angličtině a němčině, někteří navíc ovládají i ruštinu, francouzštinu, italštinu či španělštinu.
TCTV 112 disponuje moderním aplikačním softwarem, který umožňuje snadné a přehledné vyhledávání adres, lokalizaci volajícího a rychlé přepojování hovorů na další základní složky IZS a mimo jiné má také možnost blokovat zlomyslné hovory.
Připomínáme, že stále existují národní tísňová čísla k jednotlivým složkám Integrovaného záchranného systému. V případě záležitostí týkajících se Policie ČR je vhodné volat linku 158, v případě zdravotních komplikací zvolit linku 155 a v případě, že jsou na místě potřeba hasiči zvolit číslo 150. Pokud si nejste jistí, pomůžou vám operátoři na všech zmíněných linkách, příp. lince 112.
Jaroslav Mikoška, tiskový mluvčí HZS JmK
Zdroj: HZS Jihomoravského kraje
DFoto: ilustrační