K vážné dopravní nehodě na Pražském okruhu, u sjezdu do ulice Náchodská v Praze 20, vyjely v pondělí 8. června 2020 od 07:44 hodin postupně tři jednotky pražských hasičů. Osobní vozidlo bylo zaklíněno mezi dvěma nákladními vozy. Z prostroru osobního vozu hasiči museli vyprostit zraněnou osobu.
Událost byla na operační středisko hasičů ohlášena automatickým systémem eCall přímo z vozidla, bez zásahu řidiče a bezprostředně po nehodě. Systém ohlásil druh vozidla i jeho polohu, jednotky tak na přesné místo byly vyslány okamžitě.
Po náročném vyprošťování, které trvalo 40 minut, byla zraněná osoba předána ZZS a transportována do vrtulníku LZS. Zásah blokoval průjezd Pražským okruhem v oblasti Horních Počernic. Okolnosti nehody šetří PČR.
Jak eCall funguje?
V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem tísňového volání 112.
Právě jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je stejně jako ve všech státech Evropské unie dostupné zdarma i v České republice, umožňuje zavolat pomoc zdravotnické záchranné služby, policie či hasičů s určením polohy volajícího pomocí jediné tísňové linky.
Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.
Palubní zařízení systému eCall naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Při zahájení spojení se do technologie telefonních center tísňového volání 112 přenáší tzv. minimální soubor dat.
Tento datový soubor obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Data o poloze vozidla se v jednotce ukládají, ale podle normy to jsou pouze poslední tři pozice. Právě tato opatření vedou k zajištění maximální ochrany soukromí a proti zneužití systému eCall.
Vozidlové zařízení eCall je instalováno na bezpečném místě ve vozidle tak, aby se při případném nárazu jednak neuvolnilo a neohrozilo tak posádku vozidla a také aby spolehlivě fungovalo i v extrémních situacích jako je náraz vozidla do pevné překážky, kdy dojde k prudkému zpomalení vozidla, extrémnímu přetížení a deformaci vozidlových částí.
Operátorovi se při volání prostřednictvím systému eCall zobrazí místo nehody na mapě a na obrazovce se vizualizují data zaslaná palubní jednotkou. Podle vytěžených informací vyšle operátor pomoc potřebných složek integrovaného záchranného systému.
Díky automatické aktivaci systému a minimálnímu souboru dat je možno pomoc poskytnout i tehdy, když nikomu z posádky zdravotní stav nedovolí komunikovat s operátorem nebo je v zemi cizincem a nezná dostatečně jazyk.
Kromě zajištění vyslání pomoci na místo nehody předává telefonní centrum tísňového volání 112 informaci o nehodě také do jednotného systému dopravních informací Národního dopravního informačního centra v Ostravě, které je použije pro texty na informačních tabulích pro řidiče, pro dopravní zpravodajství, aktuální dopravní situaci na internetu, osobní navigační systémy apod.
Česká republika je považována za průkopníka této technologie. Od 30. září 2017 jsou všechna operační střediska HZS ČR připravena na příjem eCallu. Tento projekt od roku 2006 připravoval a vedl na GŘ HZS ČR plk. Ing. Luděk Prudil, současný ředitel pražských hasičů.
Zdroj: HZS hlavního města Prahy